CZ bepleit overboeken patiënten

Ziekenhuizen moeten net als vliegmaatschappijen en hotels hun capaciteit bewust gaan overboeken om het probleem van zogenoemde no-showpatiënten het hoofd te bieden....

Van onze verslaggever Ron Meerhof

'Wij adviseren de ziekenhuizen om gewoon 10 à 15 procent meer patiënten op te roepen, dan ben je van het probleem af', aldus een woordvoerder van CZ, een van de grootste verzekeringsmaatschappijen van het land. 'Als iedereen dan wel komt opdagen, kan het gebeuren dat je het een dag druk hebt. Maar zulke dagen zijn echt incidenten. Ziekenhuizen moeten daar niet zo angsthazerig mee omgaan.'

CZ reageert daarmee op een noodkreet die verschillende ziekenhuizen vrijdag in de Volkskrant lieten horen. Het aantal cliënten dat zonder afbellen niet komt opdagen, groeit. Gemiddeld melden ziekenhuizen 10 tot 15 procent no-showpatiënten.

Veel ziekenhuizen vinden dat een oplossing vooral zou moeten komen van het ministerie van Volksgezondheid. Maar dat ziet voor zichzelf geen rol weggelegd bij het aanpakken van het verschijnsel. 'Dit is een zaak tussen zorgverlener en patiënt', zo liet het ministerie vrijdag weten. 'We hopen slechts dat de ziekenhuizen het probleem serieus zullen oppakken.'

Vooralsnog lijkt de beroepsgroep vooral twijfels te hebben bij het advies van de verzekeraars. 'Patiënten vinden het niet leuk als ze niet op tijd worden geholpen en lang moeten wachten', zegt Ernst Kuipers, hoofd van de afdeling maag-, darm- en leverziekten. Toch moet er iets gebeuren, vindt hij, want ook op zijn afdeling blijven jaarlijks zeker duizend patiënten zonder opgaaf van reden weg. 'Dat kost mij per jaar een dokter en anderhalve verpleegkundige.'

Mocht de weg naar patiëntonvriendelijke alternatieven worden ingeslagen, dan verwacht Kuipers dat meer zal worden gegrepen naar zogenoemde vrije inloopspreekuren. Iedereen krijgt dan bijvoorbeeld een afspraak om acht uur 's ochtends. Wie het eerst komt, het eerst maalt, totdat een dokter iedereen heeft weggewerkt die is komen opdagen. 'Dat betekent dus wel dat je soms urenlang moet wachten.'

Ziekenhuizen als de VU, het AMC en het Dordtse Albert Schweitzer experimenteren met patiëntvriendelijker oplossingen. In Dordrecht wordt erop gestudeerd of het haalbaar is alle patiënten een dag voor hun afspraak te bellen om hen daaraan te herinneren. Veel Amsterdamse patiënten krijgen vlak voor hun afspraak een brief thuis. Een dergelijke aanpak is bijzonder tijdrovend en kostbaar, maar sorteert wel resultaat.

Bij de VU leidde dat tot spectaculaire verbeteringen. Jaarlijks bleven alleen al op de afdeling dermatologie bijna vierduizend patienten zonder afmelding weg. Tegenwoordig krijgen patiënten twee weken van tevoren een afspraakbevestiging met wat informatie over bereikbaarheid en dergelijke. Het resultaat mag er zijn: het aantal wegblijvers is sindsdien met 40 procent gedaald.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden