Curvy

Bladen die topmodellen de deur uit doen en 'echte' vrouwen tonen, zien hun oplage dalen. Want een blad koop je om bij weg te dromen. Dus zie je in de glossy BB, Big is Beautiful geen dikke vrouwen.

Glanzend haar. Mooiere nagels. En ik draag vandaag die broek, want alleen daarin komt mijn kont goed uit. Gelukkig: er zijn vrouwenbladen waarin je kunt wegdromen. Noem het maatje-38-terreur, alhoewel dit niet alleen voor fashion geldt. Blader in een willekeurig vrouwenblad naar de afdeling culinair. Zo staat het thuis nooit op tafel, een sausje bij de witlof is al avontuur genoeg. Blader door naar living. Zo gestyled is het thuis nooit. Even verder: mode. Trek zoiets aan, áls je het al aan krijgt, en om half elf overal scheuten pijn. Lees de bedverhalen, sorry, dan maar geen g-plek.


Koop een glossy of wat voor vrouwenblad ook: even laven, even weg uit alledag, even geen pijnlijke realiteit.


Ik was hoofdredacteur van Playboy. In mijn wervende gesprekken met Bekende Nederlandse Vrouwen ging het vaak over poen, maar de kunst was ook om op het juiste moment te zeggen: 'En besef, het is Playboy. Er is geen mooiere spiegel.' Een fotosessie duurt soms een hele dag. En daarna nog photoshoppen en de wratjescleaner.


Maar er zijn altijd tegenbewegingen, ook op redacties. Een kind met een lichtgele stollende snottebel? Schattig? Natuurlijk niet, alleen als het je eigen kind is. Het blad Ouders van Nu, serieus, zorgvuldig, realistisch, stelde een jaar geleden: we zetten alleen nog echte mensen en echte baby's op de foto. Alleen nog de realiteit. We weten toch dat baby s krijsen, klieren, poepen, kwijlen? Nou laat maar zien. Een truitje onder de klodders pindakaas... kijk de kleine lieverd eens lekker eten. Nee! Alleen kleine lieverd als het je eigen kind is, alle andere kleine lieverds wil je niet zien, dat zijn onopgevoede smeerkezen. Langzaam maar zeker komt Ouders van Nu op het ingezette beleid terug.


Hetzelfde bij het Duitse vrouwenmaandblad Brigitte. Twee jaar geleden kregen ze alle lof, want vanaf toen: echte vrouwen in plaats van modellen, de straat in plaats van de catwalk. De oplage zakte met 35 procent, dus snel op de schreden teruggekeerd. Karl Lagerfeld zei het meteen al: 'Absurd wat Brigitte doet, alles draait om illusie.'


Bekijk de glossy BB, Big is Beautiful, voor vrouwen van maat 42 tot maat 58, en more. Maar zie je in het blad één echt dikke vrouw? Nee. Zelfs het woord dik lees je nergens. Ik heb de lijst synoniemen verzameld: Happy curvy ladies, Supermodels, Rubensvrouw, Volle vrouw, Volslanke beauties, XLTrend, Plusssize, Vrouwelijk en stoer, Weelderige vrouwen, Supervrouwelijk en stoer tegelijk.


Vooral in beeld wordt alles afgezwakt. Het BB-coverbeeld had op acht andere glossies kunnen staan. Alleen in de kunstproducties krijgt de doelgroep de volle laag: beelden van dikke XXL-vrouwen. Kunst hè. De columnisten laten ook zien: wij zijn dik. En kijk bij de oproep 'laat je naakt fotograferen', dan weet je weer voor wie het blad bedoeld is. Maar de BB-vrouw is het tobben voorbij, ze is dik, wil dat niet in beeld zien maar verder: mmm, een grote reportage over alle soorten en maten chocolade. 'Want chocoladefreaks, dat zijn we.' Op twee plekken lekkere taart in beeld. Roomboter op de toastjes. Nergens dieet, wel met zelfspot de woordspelingkop: 'Allemaal aan de lijn.' Over eyeliners. Een stukje over een restaurant in Vancouver met deurbeleid: verboden voor maat 36.


Een blad vol snottebellenbaby's verkoopt niet.


Een Brigitte met alleen maar échte vrouwen verkoopt niet.


BB heeft geleerd: wel erover schrijven, maar vooral geen doelgroepvrouwen 'herkenbaar laten zien. Alleen onder het mom van kunst. Veel nuttige info, in een lekker dik blad. Sorry, in een lekker curvy plussize magazine.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden