Curated shops zijn een nieuwe trend

Jeroen Junte signaleert de nieuwste designtrends.

Beeld Oode

Een vilten wandkleed van zeker een bij twee meter, gemaakt door kunstenares Claudy Jongstra, voor nog geen 900 euro. Het kleed hangt niet eens in de etalage van de nieuwe winkel Oode, maar in de ouderwetse opkamer in het achterhuis van het grachtenpand aan de Amsterdamse Singel. Daar moet wel iets mis mee zijn. Het handgemaakte werk van Jongstra kost doorgaans een veelvoud daarvan, als het niet al in een museum hangt. 'Dit werk komt uit het depot van een museum of van een openbare kunstinstelling.

Door de bezuinigingen zijn deze instituten gedwongen een deel van hun collecties te verkopen', zegt Marleen Kurvers, eigenares van Oode. 'Die verweesde kunst verkoop ik.' Kurvers combineert dit 'onterfd goed' met een zorgvuldige selectie Dutch design, zoals papieren vazen van Pepe Heykoop en stoelen van recycleplastic van Dirk van der Kooij. Deze 'curated shop', waarbij de smaak van de eigenaar bepalend is, is een nieuwe trend. Deze zomer opende, ook in Amsterdam, Matter of Material, een designwinkel met een collectie die werd samengesteld door eigenaar Arne Lelieveld.

Een keramische wandinstallatie van het kunstenaarsduo Beate Reinheimer en Ulrike Rehm en vazen van Hella Jongerius zijn er te koop. Lelieveld leerde de kneepjes van het vak bij Frozen Fountain, de Amsterdamse designshop waarvan het assortiment al curated was voordat de term in zwang raakte.

matterofmaterial.com

oode.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden