Cupje koffie cruciaal voor succes

Nog even en Douwe Egberts staat weer genoteerd aan de Amsterdamse beurs, onder een naam die een goed geheugen vergt: DE Master Blenders 1753. Er komt geen grote campagne om de aandelen te verkopen, zoals dat bij kabelbedrijf Ziggo gaat gebeuren, want de beursgang van Douwe Egberts is een administratieve actie.

AMSTERDAM - Nu nog maakt het bedrijf deel uit van het Amerikaanse Sara Lee, maar op een nog te bepalen dag in de zomer worden die aandelen simpelweg in tweeën geknipt. Elke aandeelhouder Sara Lee heeft dan twee aandelen: een aandeel Sara Lee, vanaf dat moment een Amerikaans bedrijf dat in vlees doet, en een aandeel Douwe Egberts, een Europees bedrijf in koffie en thee. DE had vorig jaar een omzet van 2,6 miljard euro en de bruto-winst bedraagt al drie jaar rond 900 miljoen. Vorig jaar was de netto winst 276 miljoen euro, zo vermeldt de onlangs gepubliceerde prospectus.


Het boekwerk van 200 pagina's staat vol met gevaren die het bedrijf loopt. Oogsten kunnen mislukken, klanten kunnen naar de concurrentie lopen, prijzen kunnen dalen, er kunnen juridische of fiscale problemen voortvloeien uit de splitsing van Sara Lee. Allemaal juridische indekkerij die nodig is voor de Amerikaanse beursautoriteiten.


Maar er staan ook belangrijke feiten in. Het belangrijkste merk is Douwe Egberts; dat is goed voor 23 procent van de omzet. Senseo haalt 16 procent binnen.


Koffie in pads en cups is de grote groeier in de markt. In Europa komt daar al een kwart van de koffie uit. DE was samen met Philips uitvinder van dit concept toen het in 2001 Senseo op de markt bracht. Dat is alweer lang geleden. Senseo lijkt nu een bron van zorg. In 2011 daalde de verkoop van de pads in Nederland, veruit de rijpste markt voor dit merk. Dat komt onder meer doordat de concurrenten vrij zijn pads te maken die in het Senseo-apparaat passen. Hoe groot die concurrentie is, kon de woordvoerder niet zeggen.


In andere markten groeit Senseo nog, zegt DE. In Spanje is het net geïntroduceerd, binnenkort volgt Brazilië. Volgens DE zijn er volop kansen met Senseo. Senseo was altijd fiftyfifty van Philips en van DE. Dat betekende dat twee partijen elk nieuw smaakje, nieuw kleurtje of nieuwe markt moesten goedkeuren. In januari heeft DE Philips uitgekocht. 'Daardoor kunnen we nu veel sneller schakelen', zegt de woordvoerder.


DE brak weliswaar als eerste de koffiemarkt open met een geavanceerd kant-en-klaar-koffieconcept, inmiddels lijkt Nestlé de succesvolste in deze sport. Nespresso geldt nu als chic in deze branche. Vorig jaar steeg de omzet van Nespresso met 20 procent tot 3,5 miljard Zwitserse frank (2,9 miljard euro), méér dan de complete omzet van DE.


DE probeert van dat succes te profiteren. Het bedrijf maakt Nespresso-imitatiecups onder de merknamen L'aRôme EspressO en L'Or SespressO. 'Die activiteit groeit heel sterk', zegt de woordvoerder.


De vraag is hoe lang nog. Nestlé is naar de rechter gestapt om zijn patenten te beschermen. Als Nestlé die zaken wint, kan dat leiden tot een schadeclaim van 50 miljoen euro, zegt DE.


DE is zeer afhankelijk van één enkele markt: de Nederlandse. Maar liefst 28 procent van de omzet komt ervandaan. Dit is een reëel risico, stelt de prospectus: de verkopen in Nederland lopen terug. Maar DE wil die teruggang niet kwantificeren.


DE heeft maar weinig klanten. Niet u en ik kopen koffie en thee van het bedrijf, dat doen de supermarktketens. In zijn prospectus schrijft DE dat zijn drie grootste klanten in Europa maar liefst 16 procent van zijn omzet binnenbrengen. Dat zijn het Franse supermarktconcern Carrefour en de inkoopcombinaties Coopernic en EMD. Coopernic koopt in namens winkelketens als Coop (Zwitserland), Colruyt, Rewe en Leclerc. Samen hebben zij een omzet van 100 miljard euro en een marktaandeel in supermarkten van 10 procent, zo blijkt uit het jaarbericht van Coopernic. EMD koopt voor talloze supermarkten in heel Europa in, onder meer voor Superunie in Nederland. Superunie is de inkooporganisatie van onder meer Coop, Deen en Sligro.


Die klanten hebben een dusdanige macht dat het DE niet altijd lukt om prijsverhogingen erdoor te krijgen. 'In Frankrijk bijvoorbeeld hebben we onlangs voor enige tijd de levering moeten staken aan bepaalde winkelketens omdat we het over de prijs niet eens konden worden', aldus de prospectus.


Voor de (potentiële) aandeelhouders: de koers van Sara Lee steeg over vijf jaar per saldo met 31 procent. Die van concurrenten Kraft 19 procent, die van Nestlé 58 procent.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden