Cultureel informatief is ook Lingo en Oppassen

Lekker op vakantie naar Zuid-Frankrijk of Kreta en ook nog je favoriete serie of cursus kunnen volgen? Als het aan de Wereldomroep ligt, kan dat binnen afzienbare tijd mogelijk zijn....

Het kabinet ziet volgens een brief van staatssecretaris Nuis van OCW aan de Kamer 'een vierde televisienet via de satelliet met belangstelling tegemoet'. Maar de zender mag alleen 'specifiek cultureel-informatieve programma's brengen en niet op basis van reclame-inkomsten worden geëxploiteerd'.

De programma's die langsflitsen op de ruim acht minuten durende promotieband van de Wereldomroep hebben echter een hoog amusementsgehalte. Volgens directeur L. Bouwens is cultureel informatief namelijk meer dan alleen saaie en belerende uitzendingen. 'Bij cultureel informatief horen ook amusementprogramma's zoals Lingo, Triviant en Oppassen! Anders wordt het wel heel eenzijdig', denkt hij. 'Dit is overigens maar een voorzet', benadrukt Bouwens. 'Een andere invulling is uiteraard ook mogelijk.'

Naast de Wereldomroep ontwikkelde de NOS ongeveer gelijktijdig eenzelfde plan. 'We moeten dus samenwerken', vindt L. Bouwens, directeur van de Wereldomroep. Onafhankelijk van elkaar zo'n zender opzetten, is veel te kostbaar, vindt hij.

Wat vindt de NOS eigenlijk van het voorlopige rapport en de videoband van de Wereldomroep? Bouwens: 'Officieel heb ik nog geen reactie gekregen op de promo, maar er leven natuurlijk allerlei gevoeligheidjes in dit wereldje, en het zou heel goed kunnen dat de NOS er niet zo blij mee is dat de Wereldomroep de koe zo direct bij de horens heeft gevat.'

Volgens voorzitter A. van der Louw van de NOS zijn de 'contacten met de Wereldomroep voortreffelijk en constructief'. De NOS denkt dat het zeker verstandig is om samen te gaan werken, maar het was wellicht beter geweest om het financiële en juridische haalbaarheidsrapport af te wachten waar nu aan gewerkt wordt, voordat deze band op de markt werd gegooid.

Blijft over de STER. Volgens de promotievideo is ook deze onderneming geïnteresseerd in de nieuwe uitdaging. Maar dat mag nou juist niet van Nuis. Zowel de Wereldomroep als de NOS denkt echter dat dit station zonder reclame-inkomsten vrijwel onmogelijk is te realiseren. Daar moet dus nog eens stevig over worden gepraat. De Nederlandse toerist zal in ieder geval dit jaar het verblijf in het buitenland nog moeten zien door te komen zonder het Beste Van Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden