Cruiseterminal Amsterdam verhuist om druk op binnenstad te verlichten, maar op nieuwe plek kan aantal toeristen juist toenemen

Terwijl stadsbesturen van Amsterdam en Zaanstad woensdag de locatie voor een nieuwe terminal voor zeecruiseschepen aanwezen, groeit in de hoofdstad het verzet tegen de cruisebusiness in zijn geheel. Cruisers zijn kuddedieren die de stad weinig opleveren en slecht zijn voor het milieu, is de kritiek.

De MSC Splendida, het vlaggenschip van MSC Cruises, komt aan bij de Passenger Terminal Amsterdam. Beeld anp

De huidige terminal, ten oosten van het Centraal Station, wordt zo snel mogelijk verplaatst naar de Coenhaven in het Westelijk Havengebied. Dat maakte verantwoordelijk wethouder Udo Kock woensdag bekend, samen met zijn collega uit Zaanstad en de directeur van het Havenbedrijf. De terminal zal zo onderdeel gaan uitmaken van de toekomstige woonwijk Haven-Stad. 'Hiermee wordt de druk op de binnenstad verminderd', stelt Kock. Ook kan de stad dankzij de verplaatsing de Javabrug over het IJ bouwen. 'En we vangen de groei van de zeecruisevaart op.'

Vooral het argument dat de verplaatsing de binnenstad ontlast, is tegen het zere been van Amsterdam in Progress. Een 'denktank' van Amsterdammers die oplossingen zoekt om de almaar toenemende druk van toerisme op de stad tegen te gaan. AiP verwijst daarbij naar een veelzeggende rapportage van de gemeente zelf. Door de verhuizing naar een nieuwe ruimere locatie en door de grotere zeesluis in IJmuiden kunnen straks de 'modernste' (en grootste) zeecruisers de stad aandoen, luidt de enthousiaste vooruitblik. Het aantal toeristen zou daardoor toenemen van 280 duizend in 2015 naar 770 duizend in 2030.

Beeld anp

Twee keer zoveel riviercruisepassagiers

Daar komt nog eens bij dat er door de verplaatsing ruimte vrijkomt bij de oude Passengers Terminal Amsterdam (PTA). Ruimte waar de snelgroeiende riviercruise business graag gebruik van wil maken. Nu al ontvangt de stad bijna twee keer zoveel riviercruisepassagiers als zeecruisesvaarders.

'De gemeente zegt dus iets te doen aan de drukte in de stad, maar in werkelijkheid doen ze het tegenovergestelde', stelt voorzitter Stephen Hodes van AiP. En juist het cruisetoerisme is volgens hem extra belastend voor de binnenstad. 'Die verplaatsen zich doorgaans in grote groepen. Met bussen naar de Zaanse Schans of de Keukenhof, maar vaak ook de stad waar ze voor opstoppingen zorgen.'

Daarbij leveren de cruisetoeristen ook nog eens relatief weinig op voor de lokale economie, blijkt uit een recent onderzoek van SEO. Onder meer omdat ze vaak kort blijven en op het schip eten en drinken. Bij een bezoekje geven ze gemiddeld 90 euro uit, ongeveer een zesde van de gemiddelde toerist.

'Vies toerisme'

Ten slotte verwijst de voorzitter naar een artikel waarin de Britse krant The Guardian uitrekent dat een cruiseschip op zee per uur meer co2 uitstoot dan 84 duizend auto's en meer fijnstof dan 1 miljoen auto's. 'Het is dus ook nog eens heel vies toerisme.' Wat Hodes betreft is het duidelijk: 'Laat die schepen Amsterdam maar voorbij varen.'

Geheel stoppen met cruiseschepen is ook nog geen optie die op het stadhuis hardop wordt uitgesproken. Maar bij de oppositie is inmiddels wel grote scepsis over plannen voor een nieuwe terminal in de Coenhaven. 'Wij zijn zeker voor de verplaatsing van de huidige terminal omdat daardoor de brug over het IJ mogelijk wordt', zegt Zeeger Ernsting (GroenLinks). 'Maar we hebben eerder al gepleit voor een locatie veel verder buiten de stad. In de Coenhaven gaat de terminal namelijk ook ten koste van woonhuizen.'

'Als we de stad leefbaar willen houden, moeten we heel kritisch zijn op alle groei van toerisme', zegt PvdA-raadslid Dennis Boutkan. 'Wij vinden dan ook dat een besluit over een nieuwe locatie over de verkiezingen heen getild moet worden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden