Crowdsourcing bij rampen

Met Hollandse software kunnen tweehonderd betrokken burgers binnen een etmaal een stuk rampgebied ter grootte van 25 vierkante kilometer in kaart brengen. Dat is nuttige informatie voor hulpverleners ter plaatse.

AMSTERDAM - Een ramp komt natuurlijk nooit te vroeg, maar voor Hans van 't Woud, Ramy Wassef en Joost Wouters was het prettig geweest als orkaan Haiyan iets later had toegeslagen. Dat zit zo: beide mannen participeren in Cerberus, een crowdsourcing game, bedacht en ontwikkeld door Van 't Woud, waarmee spelers aan de hand van gedetailleerde satellietopnamen het oppervlak van Mars in kaart kunnen brengen.


De game Cerberus had al enkele prijzen gewonnen en was bezig aan een opmars, toen Van 't Woud tijdens een congres in Duitsland in contact kwam met aanbieders van haarscherpe, actuele satellietopnamen van het aardoppervlak. Deze worden onder meer aangeboden door European Space Imaging, een onderdeel van ruimtevaartorganisatie ESA. Dit soort kaarten kunnen we prima gebruiken voor rampenbestrijding, dacht Van 't Woud.


'En toen kwam die orkaan. Veel te vroeg natuurlijk', zegt Wouters. Maar ze zagen ook dat dit de kans was om hun ideeën te verwezenlijken en de techniek te beproeven. Dus zetten ze hun programmeurs aan het werk om de game Cerberus om te katten naar gereedschap om het verwoeste Filipijnse landschap in kaart te brengen. Ze kochten twee gedetailleerde satellietopnamen van afgelegen regio's in de Filipijnen waarvan ze vermoedden dat de schade er groot zou zijn. Die kaarten kosten 3.500 euro per stuk. De eerste liet weinig schade zien. Op de tweede kaart, van het eiland Bantayan, bleek de ravage compleet.


Het softwareteam van Cerberus ging aan de slag om de kaartinformatie in de game onder te brengen en om te bepalen welke typen infrastructuur door gamers bestudeerd moesten worden. 'Doordat we van de bestaande game uitgingen, waren we beperkt tot maximaal negen typen infrastructuur', zegt Wouters. Deelnemers worden ergens boven de kaart losgelaten in een 'drone', waarmee ze over het gebied kunnen vliegen en kunnen aangeven of ze beschadigde wegen, huizen, bruggen, enzovoort aantreffen. Wie dat het beste doet, verzamelt de meeste punten.


Na vijf dagen van rond de klok werken was er een functionele kaart en werd de game vrijgegeven via de Facebookpagina van Cerberus. Inmiddels is er veel data verzameld over het afgelegen eiland.


Waarom ingewikkeld doen met satellietbeelden, terwijl je ook met een helikopter over het gebied kunt vliegen? 'Ik zou niet weten waar die dan vandaan moet komen', zegt Wouters. Alles is er verwoest en het spaarzame vliegend materieel wordt ingezet in de drukstbevolkte gebieden. 'Met satellietbeelden en een flinke groep mensen kun je binnen een etmaal een analyse maken van de gevolgen van een ramp, zodat hulpverleners kunnen bepalen waar ze welke middelen het effectiefst kunnen inzetten', zegt Wouters, die in de toekomst wel mogelijkheden ziet voor drones.


Hij zegt dat tweehonderd deelnemers binnen een etmaal 25 vierkante kilometer rampgebied in kaart kunnen brengen, gegevens waarmee hulpverleners aan de slag kunnen. Artsen zonder Grenzen en Unhcr zouden met interesse naar het platform kijken.


Wouter is nog een beetje beduusd van de snelheid waarmee ze het project operationeel hebben gemaakt, zegt hij. 'Ik heb veel vernieuwende technologieprojecten gedaan. Daarbij gaat in het begin altijd van alles mis. Nu ging alles goed: we kregen de goede data en hadden binnen een paar dagen een bruikbaar resultaat.' De tijdsdruk hielp daarbij misschien wel mee, zegt hij nu. 'Iedereen moest alles doen, en veel tijd voor vergaderen binnen het team van tien man was er niet. Het was een soort Hollands totaalvoetbal.'


Facebook.com/cerberusgame


Zes jaar geleden had Kenia de primeur

Cerberus is niet de enige toepassing die gebruik maakt van crowdsourcing bij rampenbestrijding. De eerste toepassing kwam uit Afrika: nadat er in Kenia na de verkiezingen van eind 2007 grootscheepse rellen uitbraken, ontwikkelden bewoners het platform Ushahidi. Burgers konden zo met sms'jes en tweets aangeven waar het onrustig was in hun buurt, zodat de overheid beter kon reageren. Ushahidi ('getuigenissen') werd zo'n succes dat het later ook is gebruikt na de grote aardbeving in Haïti (2010) en de tsunami in Japan (2011). Tijdens hevige sneeuwval in Washington (2010) werd het systeem ingezet om aan te geven waar grote sneeuwoverlast was en waar er sneeuwruimers beschikbaar waren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden