Croky bindt strijd aan met flippo's

In driehonderdduizend gezinnen in kinderrijke, Nederlandse wijken vallen deze maand een paar gratis exemplaren van de Topshot in de brievenbus....

Commercieel-directeur Rob de Zwart van Croky geeft volmondig toe dat de flippo-gekte de directe aanleiding vormt voor de Topshots-actie. 'Het is oorlog met Smith's, en dat is het al een tijd. Het is op deze markt, waarop wij de enige twee grote aanbieders zijn, to kill or to be killed. Door de flippo's is ons marktaandeel in 1995 met 10 procent tot 23 procent gedaald, en duidelijk mag zijn dat we dat volume terug willen winnen. We hebben uit tien verschillende actievoorstellen voor Topshots gekozen. Een kostbare oplossing, maar na onderzoek onder kinderen en huisvrouwen bleek deze het meest aan te slaan.'

Topshots, die met drie stuks tegelijk in familiezakken chips en Nibb-it worden meeverpakt, zijn achtkantige, kartonnen schijfjes met daarop actiefoto's van 198 spelers uit de PTT-Telecompetitie. Kinderen kunnen Topshots bewaren in een speciaal verzamelalbum, maar de daarop afgebeelde voetballers tevens in een eigen elftal uit laten komen tegen een ander team.

In dat geval moeten de schijfjes op standaardjes worden gezet, en komt de 'voetbal' in het spel, een eveneens in Croky-zakken te vinden, rond schijfje met een inkeping tot aan het midden. Deze shooter wordt op de Topshot geschoven en naar achteren getrokken, waarna hij, volgens de bedenkers, 'in een boog weg schiet richting tegenpartij'. Wie de tegenstanders met het hoogste puntenaantal omschiet, is de winnaar.

Om de lancering van Topshots rond te krijgen, heeft de chipsfabrikant exclusieve contracten gesloten met de Vereniging van Contractspelers (VVCS), met de KNVB, en, voor het portretrecht, met de individuele spelers. Ajacied Marc Overmars heeft een dragende rol in de campagne, die behalve op tv ook in voetbalkantines, in het weekblad Voetbal International en in het winkelbedrijf wordt gevoerd.

Topshots richt zich volgens De Zwart op een bredere doelgroep dan die van de flippo's. 'Waar de interesse voor de schijfjes van de concurrent op vierjarige leeftijd begint en bij kinderen van twaalf stopt, zullen topshots ook nog bij zestienjarigen in de smaak vallen, terwijl ik me kan voorstellen dat ook vaders er zich voor interesseren.'

Bij Smith's in Maarssen blijft het vertrouwen in de populariteit van de flippo's onverminderd. Het bedrijf dankt er een omzetstijging aan van 25 procent ten opzichte van 1994. Woordvoerster M. Meinen: 'Er zijn nu tweehonderd miljoen flippo's in het bezit van kinderen, en het eind van het succes is nog niet in zicht. Binnenkort komen we met de, in Amerika al populaire, 24 Game Flippo's, en ook die zullen ongetwijfeld aanslaan. Wat Croky doet, moet het zelf weten. We zullen wel zien wat het oplevert. Voor ons zijn onze eigen verkoopcijfers belangrijk. Dat is onze graadmeter.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden