Criss Cross, Car Men, Presumed Innocent

 Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips voor u op een rij.

Yvonne De Carlo en Burt Lancaster in Criss Cross van Robert Siodmak.Beeld -

Criss Cross (Robert Siodmak, 1949)
Arte, 20.15-21.45 uur.

Hij is een van de vele Europeanen die in de jaren veertig naar Hollywood trokken; in het geval van de Duitser Robert Siodmak (1900-1973) via de Franse film. Voordat hij vanaf 1951 zijn carrière weer in Europa zou voortzetten, maakte hij in Amerika klassieke film noirs als Phantom Lady (1944), The Killers (1946), The Spiral Staircase (1946) en The Dark Mirror (1946). Het vanavond uitgezonden Criss Cross wordt daar niet onder gerekend, maar is een heel fijne film. En een genrezuivere film noir bovendien.

Steve (Burt Lancaster) keert op een dag terug naar zijn ouderlijk huis in Los Angeles, wat ook de omgeving is van zijn ex-vrouw. Zijn voice-over bezweert ons dat deze Anna (Yvonne De Carlo) niet de reden is dat hij is teruggekeerd, maar door de verhaalstructuur - de film springt soepel en veelvuldig tussen heden en verleden heen en weer - hebben wij dan al gezien dat dat niet de waarheid is. Zij is inmiddels getrouwd met de lokale gangsterbaas, die geen contact duldt tussen de twee. Maar zeker in een film noir kruipt het bloed waar het niet gaan kan, waarna het plot onafwendbaar afstevent op een drama.

Criss Cross bulkt van de sfeer. In de nachtclub waar Steve zijn Anna opzoekt en zij danst op de klanken van het rumba-orkest onder leiding van Esy Morales, zindert het. En prachtig zijn de opnamen op locatie: downtown Los Angeles was in 1949 een mooie stad, met haar trappen, de steil omhoog rijdende tram en de kleine huizen in de wijk Bunker Hill. Voor de verandering liet Siodmak de zon eens schijnen. Slechts voor even, want in alles is Criss Cross toch vooral een voorbeeldige genrefilm, met veel donkers, met zoekende, twijfelende en misdadige mannen en een femme fatale die de film voortstuwt naar een onafwendbaar dramatisch slot.

Car Men (Boris Paval Conen, 2006)
WDR, 00.15-00.45 uur.

Indrukwekkende visuele krachtpatserij in zwart-wit, van de Nederlandse filmmaker Boris Paval Conen (First Mission), die vooral voor televisie werkt (Vuurzee, Barslet, Undercover). Voor Car Men werkte hij samen met choreograaf Jirí Kylián. Het duo baseerde zich losjes op Bizets opera Carmen, maar meer weerklanken heeft de filmgeschiedenis in deze wonderlijke, slapstickachtige dansfilm waarin vooral oudere dansers zijn te zien. Ze dansen op de dode grond boven een Tsjechische kolenmijn. Bekroond met de Prix Italia.

Presumed Innocent (Alan J. Pakula, 1990)
BBC 1, 01.15-03.15 uur.

Acteur Harrison Ford en regisseur Alan J. Pakula haalden vaak het beste in elkaar naar boven. Zoals in deze rechtbankthriller naar de debuutroman van Scott Turow. Ford is een officier van justitie die wordt opgedragen de moord te onderzoeken op een vrouw met wie hij ooit een affaire had. Hij komt er gedurende dat onderzoek stilaan achter dat veel bewijs hem zelf aanwijst als mogelijke dader. Mooi opgebouwd, vakkundig en vlekkeloos geregisseerd en uitstekende geacteerd, met mooie bijrollen van Brian Dennehy als Fords baas, Bonnie Bedelia als zijn echtgenote die naarmate het onderzoek vordert haar goede humeur verliest en Greta Scacchi als zijn vermoorde minnares.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden