Crisis zorgt voor betere kroeg

Een mooie locatie, veel soorten bier en uitstekend eten kenmerkt het betere café, vinden de opstellers van de Café Top 100. De winnaar: Café Olivier uit Utrecht.

AMSTERDAM - 'Het voordeel van de crisis is dat de goede cafés overblijven', stelt Joost Verhoeff (53), jurylid van de Café Top 100. 'Het dwingt kroegeigenaren na te denken over hun relatie met klanten en heeft een betere


bediening en meer persoonlijke aandacht tot gevolg. Vroeger bestelde je een biertje en was het klaar. Nu vraagt de barman door naar speciaalbieren van kleine brouwerijen, zoals de


Molen uit Bodegraaf en Jopen uit Haarlem. Of hij vraagt naar zogenoemde momentbieren, zoals meibockbier, of Majesteit Pilsner ter


viering van het koningsschap. De


kritischer geworden consument wil ook iets bijzonders drinken.'


Volgens Verhoeff probeerden cafés zich voorheen door sfeer en belevenis te onderscheiden. Nu is dat door een divers productaanbod.


De winnaar van dit jaar, Belgisch biercafé Olivier uit Utrecht, voldoet volgens de jury aan alle eisen. Het café wordt geroemd om zijn gastvrijheid en kennis van zaken. 'Het personeel weet dankzij regelmatige cursussen veel te vertellen over de meer dan


zeventig Belgische bieren die worden geschonken.'


In tegenstelling tot eerdere winnaars, zoals Hoppe in Amsterdam en de Beyerd in Breda, geen 'echte' bruine kroeg. Gevestigd in de voormalige schuilkerk Maria Minor zit Olivier op een unieke lokatie. Het kerkelijke karakter met orgel en beeldengroep van heiligen is ondanks de gedaanteverandering in tact gebleven.


'Tegenwoordig staat elk postkantoor te koop', zegt Verhoeff om aan te geven dat cafés steeds vaker op plekken zitten die van oorsprong een andere functie hebben. 'De consument wil verrast worden. En Olivier is verrassend door het moderne concept in een oud kerkje.'


Binnen dat concept wordt volgens Verhoeff de combinatie van eten en drinken steeds belangrijker. 'Een simpel kaasplankje en wat ossenworst is niet genoeg. En met een satéschotel kun je ook niet komen aanzetten. In nieuwe cafébedrijven maken koks creatieve maaltijden. Voor hen is het ook prettig werken in de ongedwongen sfeer van een café.'


'En we zien dat in cafés de warme dranken belangrijker worden voor de klant. Net als bij bier volstaat ook een gewone kop koffie niet meer. Het gaat zelfs verder dan cappuccino's en macchiato's. In het cafébedrijf zijn inmiddels ook slow coffee en slow tea geïntroduceerd.'


Ondanks de vele bierspecialiteitencafés in de lijst, behouden de lokalen volgens Verhoeff toch een typisch Nederlands karakter. 'Naar de kroeg gaan, wordt in Nederland meer dan in België gezien als uitgaan. Er is hier ook een toename zichtbaar van het aantal jongeren, terwijl in België kroegen vooral bevolkt worden door ouderen. Ondanks de crisis gaat het met het kroegwezen nog niet zo slecht.'


1Olivier, Utrecht 2Groothuis, Emmen 3De Bonte Koe, Purmerend 4Van Ruysdael, Heemskerk 5In de Karkol, Maastricht 6Samson, Nijmegen 7't Pleintje, Hengelo 8De Gekroonde Suikerbiet, Zierikzee 9In de Wildeman, Amsterdam 10De Stee, Leeuwarden 11Het Centrum, Horst 12Anvers, Tilburg 13De Wolthoorn, Groningen 14In den Bockenreyder, Esbeek 15De Morgenstond, Griendtsveen 16De Engel, Oldenzaal 17In de Blaauwe Hand, Nijmegen 18Koops, Haarlem 19De Pintelier, Groningen 20Nobel, Ballum 21Jos Meesterschenkerij, Nijmegen 22De Ballentent, Rotterdam 23In den Ouden Vogelstruys, Maastricht 24Proeflokaal Arendsnest, A'dam 25De Mug, Middelburg 26't Hemeltje, Bloemendaal 27De Stomme van Campen, Kampen 28De Tijd, Oisterwijk 29De Bonte Koe, Leiden 30Bar le Duc, Den Bosch 31De Poshoorn, Maastricht 32Momfer de Mol, Den Haag 33De Gaper, Eindhoven 34Oud Brabant, Oirschot 35De Walvis, West-Terschelling 36't Voorhuys, Emmeloord 37Oosterling, Amsterdam, 38De Rede van Dronten, Dronten 39De Beurs, Meppel 40De Korenbloem, Tilburg 41Babo, Arnhem 42De Hetebrij, Zwolle 43Jopenkerk, Haarlem 44De Klomp, Delft 45Soestdijk, Groningen 46Nielz, Almelo 47Sprakel, Lonneker 48Kadinksky, Tilburg 49De Witte Aap, Rotterdam 50De Beyerd, Breda


CAFE TOP 100 (de eerste 50)


Totaalindruk


De Café Top 100 van het vakblad Misset Horeca werd dit jaar voor de elfde keer samengesteld. Het project is geïnspireerd op de beoordeling van restaurants met Michelinsterren. De vijftienkoppige jury (vooral bestaand uit anonieme horeca-adviseurs) bezocht dit jaar vijfhonderd kroegen om tot hun oordeel te komen. Cafés werden getoetst op gastvrijheid, sfeer, hygiëne, vakmanschap en totaalindruk. Minimaal de helft van de omzet moet uit drank bestaan om in aanmerking te komen voor een plek in de lijst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.