Crisis treft ook goede doelen

Goede doelen zijn niet immuun voor de economische crisis. Na vijf vette jaren is de totale opbrengst uit eigen fondsenwerving van de twintig grootste goede doelen in het crisisjaar 2009 licht gedaald.

De donaties zakten in 2009 met 2 miljoen euro naar 621 miljoen euro. KWF Kankerbestrijding blijft in Nederland veruit het grootste goede doel.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Volkskrant naar de baten uit eigen fondsenwerving van de goede doelen. Bij twaalf filantropische instellingen daalden de donaties. De Hartstichting (–7,6 procent), Plan Nederland (–6,4 procent) en Kerk in actie (–5,2 procent) waren de grootste verliezers. Acht goede doelen zagen hun opbrengst vorig jaar nog stijgen.

Nalatenschappen

Vooral de opbrengst uit nalatenschappen en de sponsoring van bedrijven ging vorig jaar flink omlaag, blijkt uit aanvullend onderzoek van de branchevereniging voor goede doelen, de VFI, dat later deze maand verschijnt. Volgens de VFI, die geen individuele gegevens van goede doelen openbaar maakt, zijn de totale inkomsten van hun leden uit eigen fondsenwerving vorig jaar met 1,9 procent gedaald. Kleinere goede doelen met een opbrengst tot 2,5 miljoen euro deden het daarbij iets beter dan grote goede doelen.

‘Een economische crisis werkt altijd met vertraging door bij goede doelen, zegt directeur Gosse Bosma van de VFI. ‘Als de burger nog in de koopkracht wordt geraakt, zullen ook 2010 en 2011 zware jaren worden.’

Er zijn ook meevallers. De opbrengsten uit collectes en lidmaatschappen steeg vorig jaar nog licht. ‘Goede doelen helpen de zwakkere groepen in de samenleving’, benadrukt Bosma. ‘De burger wil hen niet laten stikken.’

De Zonnebloem was vorig jaar de grootste winnaar van de goede doelen. Het fonds zit al jarenlang in de lift. De opbrengst steeg dankzij de extra aandacht door het zestigjarige jubileum en de verhoging van de vrijwillige bijdrage van de donateurs.

Ouderen zijn enkele dagen met vakantie in Oirschot. Ze krijgen een-op-eenbegeleiding van de Nationale Vereniging de Zonnebloem. Goede doelen zoals de Zonnebloem weten het publiek steeds minder makkelijk te bewegen tot donaties. (Marcel van den Bergh / de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden