Crisis mode?

Wat doet de mannenmode in crisistijd? Shows in Milaan en Parijs tonen het.

Het is zo'n beetje het grootste modecliché dat bestaat: dat in tijden van crisis de roklengte zakt, de rode lipstick verkoopt als een tierelier en dat ontwerpers voor mannen teruggrijpen op het klassieke pak. Een cliché dat - zo blijkt zelfs uit wetenschappelijk onderzoek - al decennia lang niet meer geldt. Natuurlijk zijn er verbanden met de economie en (dus) met de tijdgeest, maar die zijn een stuk minder eenduidig en vooral wetmatig dan zoomlengte en schouderbreedte. Al zou je dat niet zeggen als je naar de mannencollecties voor komend najaar kijkt, die de afgelopen twee weken werden geshowd in achtereenvolgens Milaan en Parijs. Vooral in Milaan leek het cliché volledig in ere hersteld: het klassieke mannenpak -double breasted, krijtstreep, soms gedragen met wit overhemd en vlinderstrik - stond overal op het menu, van Dolce & Gabbana tot Jil Sander en Prada. Ook al gaat het niet goed, we dóen alsof het goed gaat, lijkt de gedachte, en daarbij helpt een klassiek staaltje power dressing de man te overleven in de boardroom of op de beursvloer. Voilá - is het dan toch zo simpel?


Nou nee, dus. Allereerst is het in een groot deel van de wereld natuurlijk helemaal geen crisis - de economieën van China en India zijn booming en juist daar bevinden zich enorme hoeveelheden nieuwe klanten van de grote modehuizen. Daarbij zijn de toonaangevendste ontwerpers kunstenaar genoeg om te spelen met clichés, en wetmatigheden onderuit te halen. Ontregelen - het is in de mode volop aan de hand. Waar de Pradashow - klassieke mantels, militaire elementen, hoge boorden - een ode aan macht en machtige mannen leek, was het in wezen een parodie erop, zei Miuccia Prada na de show. Alleen al het feit dat ze acteurs als Willem Dafoe en Gary Oldman als model had ingezet, wees erop dat ze graag een spel speelt. De vrolijk gedessineerde kniekousen onder enkele korte broeken deden de rest - van boven mochten de heren er dan indrukwekkend uitzien, het onderlijf was eerder schattig te noemen.


Ook in Parijs waren er, bij Dries van Noten bijvoorbeeld, bij Dior, bij Hermès natuurlijk en zelfs bij de schelmse ontwerper Walter van Beirendonck, een heleboel keurige, traditionele pakken te zien - maar wel vaak met een twist. De (kleurige) pakken van Van Beirendonck waren voorzien van een grote cirkel in een contrasterende kleur die de hele borst bedekte. Bij Dior werden de veelal legergroene pakken gecombineerd met camouflagejacks en baseballpetten. En Dries van Noten had sommige klassiek gesneden pakken voorzien van duizelingwekkende, psychedelische prints. Van Noten gaf zijn show in het Grand Palais, waar nog tijdens de show een muurschildering werd afgemaakt door de kunstenaars die hem ontwierpen. Wel huiselijk, dat geklus naast de catwalk. Het kleurige, grafische motief kwam terug op enkele outfits. Voor durfals, net als de psychedelische pakken. Voor het wat meer ingetogen deel van zijn clientèle had Dries van Noten mooie zwarte en grijze pakken en jassen, en witte overhemden met het grafisch dessin als detail op de kraag.


Er is altijd verschil tussen wat er op de catwalk wordt getoond en wat uiteindelijk in de winkel komt te hangen, maar bij de ene ontwerper is dat verschil groter dan bij de andere, en het scheelt ook nog eens per seizoen. Bij Givenchy zal de kloof komende winter in elk geval fors zijn, want de vele geplisseerde mannenrokken die ontwerper Ricardo Tisci in zijn heftig voortrazende show toonde, zullen niet de winkels uit vliegen. Dat zal wel het geval zijn met de T-shirts - Givenchy is bij trendsetters zo'n beetje het meest begeerde merk van het moment, en bij mannen zijn vooral de T-shirts een hit.


Ricardo Tisci had zich voor zijn collectie laten inspireren door zowel de minotaurus - half mens, half stier, vandaar de grote neusringen waarmee de modellen waren getooid - als de Amerikaanse vlag. Stripes en vooral stars waren alomtegenwoordig op truien, shirts en korte jasjes. Een goeie zet van Tisci om de ster zo voor Givenchy te claimen: het herkenbare motief maakt de collectie, toch al cool, ook nog reuze commercieel.


Ook zeer in trek bij modebewuste mannen zijn de kleren van Lanvin al een tijd, en terecht, zo bleek in Parijs. De collectie van ontwerpers Alber Elbaz en Lucas Ossendrijver deed een golf van opwinding door de (gigantische) zaal gaan. Alles zat erin: traditie en vakmanschap in de prachtige pakken, vernieuwing in het silhouet, humor in de korte truien en hoge broeken. Bijzonder was een lange parka die eigenlijk een kruising was tussen een bomberjack en klassieke mantel: gewatteerd nylon op het bovenlijf, wollen mantelstof vanaf de taille. Eindelijk een jack dat wél gedragen mag worden over een pak.


Ook bij Viktor & Rolf speelden gewatteerde stoffen een rol, hetgeen sommige truien en jacks een nogal opgepompt effect gaf. Na afloop van de show verwezen de ontwerpers naar hun 'atoombom-collectie' uit 1998, die ook zo volumineus was. Geen toeval: ze grepen de modeweek in Parijs aan om, behalve de nieuwe wintercollectie, ook hun nieuwe mannengeur Spicebomb te promoten. Alle bezoekers van hun show kregen 'm mee in een goodiebag: een flacon in de vorm van een handgranaat. Maar ook Viktor & Rolf halen een cliché graag onderuit. In hetzelfde tasje zat een brief van de twee, met een korte boodschap erop: 'Peace'.


Mannentrends winter 2012/2013

- Power dressing: strak gesneden pak met smalle taille en brede schouders, eventueel double breasted

- De leren broek, maar dan keurig. Plus: de (leren) tuinbroek

- Ook veel gezien: de 'luxe-zwervers-look': veel lagen over elkaar heen, om de heupen geknoopt jack, grote sjaals of poncho's erboven, volle baard erbij, bij Margiela zelfs jassen van vuilniszakken

- Harige structuren: breisels, bont (ook voor tassen), schapenvacht, kameelhaar, fluweel

- Diepe, warme kleuren: kastanjebruin, mosgroen, mosterdgeel, paars- en oranjerood

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden