Creatief in Europa, traditioneel in China

Ze zijn allen opgegroeid met de vanzelfsprekendheid van internet en de vrije markt, maar de global village levert nog geen wereldwijde jongerencultuur op.

Hipsters showen hun outfits op het Midi Music Festival. Beeld Institute

Jongeren in Azië, Rusland en Latijns-Amerika werken harder en zien de toekomst met meer optimisme tegemoet dan hun leeftijdgenoten uit Europa en de Verenigde Staten. Maar ze zijn ook materialistischer, conservatiever en nationalistischer. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek naar Millennials, mensen geboren tussen 1980 en 2000, door het Nederlandse onderzoeksbureau Motivaction.

Op stellingen als 'onderlinge competitie leidt tot het beste resultaat' en 'werk is mijn leven' scoren Russen, Chinezen en Zuid-Koreanen veel hoger dan Europeanen. Maar het onderzoek laat ook zien dat internet, goedkope vluchten en multinationals de wereld hebben verkleind. Of je nu in Peking, Amsterdam of Washington bent, jonge mensen lopen op dezelfde Nikes, aanbidden massaal de nieuwste iPhone, en staan even welwillend tegenover nieuwe verdienmodellen zoals Airbnb of Uber.

Generatie

Hoofdonderzoeker Martijn Lampert spreekt van een generatie, omdat Millennials de eersten zijn die van jongs af aan online zijn en gewend zijn aan de wetten van de markteconomie. Andries van den Broek, generatiespecialist bij het Sociaal Cultureel Planbureau, is het daar niet mee eens: het onderzoek kan niet bewijzen dat de overeenkomsten en verschillen specifiek zijn voor deze generatie, en niet zijn terug te voeren op leeftijds- en culturele verschillen. 'Dan had dit onderzoek vijftig jaar geleden ook uitgevoerd moeten zijn.'


Motivaction ondervroeg 18 duizend Millennials in 19 landen over hun gedrag, levensstijl en drijfveren. Op basis van hun waardenpatroon werden de Millennials in vijf types onderverdeeld.


In Europa en de VS is het type Creative dominant: avontuurlijk, cultureel geïnteresseerd, mild maatschappijkritisch, op zichzelf en op het eigen geluk gericht, vaak ongetrouwd samenwonend of single. De Creative wil werk doen waar hij gelukkig van wordt.

Hipsters in China. Beeld Institute

Harde werkers

In China, Korea en Rusland zijn de Achievers oververtegenwoordigd: harde werkers gericht op de zekerheden des levens: een vast contract, een huis, een huwelijk. Ook zijn ze statusgevoelig, vooral in materiële zin: ze geven aan veel zelfbevestiging te halen uit merkkleding of een mooie auto.


Een op de drie Millennials wereldwijd valt binnen het type Challengers. Hun waarden zijn overeenkomstig met die van de Achievers, maar ze zijn minder hoog opgeleid en daardoor bereid nog meer risico te nemen om aan armoede te ontsnappen. Deze groep is groot in India, Zuid-Afrika en Brazilië.


Dankzij internet groeiden Millennials op in zowel een globale cultuur als een lokale of nationale cultuur, politiek en economie. Dat maakt hun waardenpatroon op het oog soms tegenstrijdig: zo hebben Chinese twintigers veel respect voor Bill Gates, maar ook voor de Chinese vlag. Russische Millennials willen meer inspraak voor werknemers in het bedrijfsleven, maar vinden ook dat teveel vrijheid tot chaos leidt.

Jongeren op een muziekfestival in China. Beeld Institute
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden