CPB: Tweede Maasvlakte nog niet nodig

De aanleg van een Tweede Maasvlakte voor de Nederlandse kust is voorlopig niet nodig. Uit een vertrouwelijk onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) en twee andere instituten blijkt dat de haven van Rotterdam waarschijnlijk tot 2015 genoeg ruimte heeft op de bestaande locatie....

'Er zijn geen capaciteitsknelpunten te verwachten bij de containeroverslag voor 2010, en zeer waarschijnlijk niet voor 2015', schrijft onderdirecteur J. Vijlbrief van het CPB in een vertrouwelijke brief aan de ministers Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en Jorritsma van Economische Zaken.

Ook het aantrekken van nieuwe, grote overslagbedrijven en het bevorderen van meer concurrentie in de haven - andere argumenten voor aanleg van de Tweede Maasvlakte - kan binnen de huidige ruimte, aldus Vijlbrief. In een eerder onderzoek uit 1997 noemde het CPB een kleine Tweede Maasvlakte van vijfhonderd hectare te billijken.

Het CPB onderzocht met het Nederlands Economisch Instituut (NEI) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) in het rapport Vraag en aanbod van terrein in de haven van Rotterdam onder meer de lobby van bedrijven en de gemeente Rotterdam voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Volgens het CPB liggen in de haven nog volop bedrijventerreinen braak.

Het kabinet is in principe voor aanleg van de Tweede Maasvlakte, maar het wacht op aandringen van de Tweede Kamer eerst de uitkomst af van een maatschappelijke kosten-batenanalyse, waaraan het CPB nog werkt. De afronding wordt begin volgend jaar verwacht. Voorstanders van landaanwinning vrezen dat het planbureau de conclusies van het nieuwe rapport overneemt.

In een vertrouwelijke brief aan Netelenbos schrijft directeur W. Scholten van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam: 'Het CPB houdt geen rekening met de werkelijke situatie in de haven.' Scholten vindt landaanwinning noodzakelijk, omdat niet alle bestaande ruimte voldoet en een strategische voorraad van groot belang is.

Het CPB denkt dat ook voor de moderne, diepliggende containerschepen voldoende kades beschikbaar zijn. Het berekende op basis van Rotterdamse cijfers dat er ruim duizend hectare over is, 930 hectare niet uitgegeven grond en honderd hectare die vrijkomt dankzij sanering en efficiënter gebruik van de ruimte. Dat is even veel als het kabinet uit zee wil winnen.

Rotterdam is bang marktaandeel te verliezen. De laatste jaren hebben aartsrivalen Antwerpen, Hamburg en Bremen bij de containeroverslag terrein gewonnen. De gemeente trok deze zomer de milieubeweging al over de streep. Die ging akkoord met een Tweede Maasvlakte in fasen, maar pas als is aangetoond dat alle andere mogelijkheden zijn uitgeput.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden