CPB: havenbedrijf Rotterdam klopt ruimtenood op

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) doet veel te rooskleurige voorspellingen over de groei van de haven ter verdediging van de plannen voor een tweede Maasvlakte....

Van onze verslaggevers

Jelle Brandsma

Hans Horsten

ROTTERDAM

In zijn rapport licht het Planbureau de laatste studies door van het Rotterdamse havenbedrijf over de verwachte uitgifte van industrie- en haventerrein voor de komende 25 jaar. Het Planbureau noemt de optimistische voorstelling van zaken die het havenbedrijf geeft, 'niet plausibel'.

De analyse van het CPB over de economische posititie van de haven is in opdracht van Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR) gemaakt. Deze organisatie moet in kaart brengen hoe dringend de ruimtenood in het havengebied van Rotterdam is. Ze wilde een second opinion van het CPB over de groeiscenario's die het GHR deze zomer presenteerde. De adviezen van PMR zullen een belangrijke rol spelen bij de beslissing die Paars II over de tweede Maasvlakte gaat nemen.

Het CPB zet tevens grote vraagtekens bij de cijfers die het GHR hanteert om de verwachte grote vraag naar ruimte in de haven te rechtvaardigen.

'Een belangrijk aspect daarin is de vermelding van hogere gronduitgiften in recente jaren. Zo laat het havenbedrijf een gemiddelde uitgifte van 70 hectare in recente jaren zien. Deze kan alleen betrekking hebben op de periode 1990-1995. Bij de keuze van een iets eerder startjaar of door de meest actuele cijfers van 1996 en 1997 mee te nemen, ontstaan aanzienlijk lagere gemiddelden. Uitgiftecijfers van enkele jaren zeggen vrijwel niets over de toekomst op langere termijn.'

De Rotterdamse haven gaat in het meest recente scenario, getiteld 2020, integrale verkenningen voor haven en industrie, uit van een economische groei die schommelt tussen de 1,5 en 3 procent. Het Planbureau vindt dat het havenbedrijf de behoefte aan ruimte overschat.

Het is van mening dat het havenbedrijf nauwelijks rekening houdt met de ruimtewinst die in de containersector te boeken is door nieuwe technologische en logistieke ontwikkelingen. Daarnaast bevreemdt het 't CPB dat het havenbedrijf bij zijn berekeningen uitgaat van een normale bezettingsgraad bij de containerbedrijven, die varieert tussen de 75 en 85 procent. 'Aan de ene kant wordt een ruimtetekort berekend, terwijl aan de andere kant de terminals niet op volle toeren draaien. Dit is naar ons oordeel niet goed te verdedigen.'

Een snelle aanleg van een tweede Maasvlakte is noodzakelijk om de concurrentiepositie van de haven niet te ondergraven, vindt het GHR. Het havenbedrijf voorziet dat tot 2020 de jaarlijkse uitgifte van grond twee keer zo hoog kan zijn als het gemiddelde tussen 1985 en 1997. Als er niet vlug een beslissing valt over de tweede Maasvlakte, moet de haven vanaf 2004 'nee' verkopen aan bedrijven die zich in het gebied willen vestigen, aldus het GHR.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden