De onderneming

'Cowboys? Wij houden ons aan de wet'

Goodmorning levert Poolse en Roemeense arbeidskrachten voor seizoenswerk. De campagne bij NAC Breda legde het uitzendbureau geen windeieren. 'De ludieke naam triggert nogal.'

De Poolse Patrycja Podolska woont in een van de appartementen van Goodmorning. Directeur Cor Konings: `Nederlanders willen dit werk niet altijd doen.' Beeld Raymond Rutting

De campagne 'GoedkopeArbeid.nl' in het stadion van NAC Breda heeft z'n werk sinds november meer dan gedaan. De reclame van de tweede sponsor van de Brabantse eredivisieclub 'triggert nogal', zegt Cor Konings, directeur van uitzendorganisatie Goodmorning BV, het bedrijf achter de website 'met een ludieke naam' dat wil 'prikkelen en informeren'. Met teksten als 'de voordeligste personeelsoplossing binnen handbereik' en 'goedkope arbeid messcherp' trekt de site volop belangstelling van werkgevers. Ook op de site: 'Door slimme inzet van personeel zoals jeugdigen, het gebruikmaken van subsidiemogelijkheden en het gebruikmaken van instromers die wij voor één jaar lang tegen het wettelijk minimumloon kunnen aanbieden.'

Er is niks mis met deze manier van sponsoring, vinden ze bij Goodmorning. 'Als professioneel bedrijf opereren we uiteraard binnen de wet. Op de site laten we ook zien wat er verandert door de wet Werk en Zekerheid. Gezien de discussie over het inzetten van arbeidsmigranten is het goed daaraan een bijdrage te leveren.'

Beeld Raymond Rutting

Flexibel personeel

Goodmorning is een middelgroot uitzendbureau dat in Polen en Roemenië arbeidskrachten werft en ze hier aan het werk zet, vooral in de land- en tuinbouw, de logistiek-, verpakkingsindustrie en de (voedsel)productie. Afhankelijk van het seizoen heeft de uitzender, die ook aan detacheren en payrolling doet, 1.300 tot 1.700 arbeidskrachten aan het werk, met name in de driehoek Den Haag-Utrecht-Tilburg. Ze krijgen minimaal het Nederlandse minimumloon of worden, als ze bijvoorbeeld in de land- en tuinbouw werken, volgens de cao betaald.

Goodmorning regelt ook huisvesting, zorgverzekering en vervoer voor zijn buitenlandse uitzendkrachten. Met de huisvesting heeft het bedrijf zich op de kaart gezet. Want zelfs de vakbeweging spreekt positief over Stella Maris, een voormalig klooster op de grens van het Brabantse Steenbergen en Welberg, waar een kleine 400 mensen in twee-, vier- en zespersoons wooneenheden zijn gehuisvest. De voormalige kapel doet dienst als restaurant annex recreatieruimte. In de kelder is een fitnessruimte. De huur is per persoon maximaal 90 euro per week, geheel volgens de normen, zegt bedrijfsjurist Christian Koelen.

Hoe Goodmorning dan zijn geld verdient in een sector waar cowboys soms wel te veel in rekening brengen voor huur, ziektekostenverzekering of reiskosten? 'Het maatschappelijke beeld is niet altijd positief, maar wij gaan niet in op wat anderen doen. Wij leveren waar bedrijven behoefte aan hebben en houden ons daarbij aan de wet', zegt Konings. 'Wij kunnen heel snel flexibel personeel inzetten. Bijvoorbeeld bij een bedrijf dat acht weken lang prepaidtelefoons mooi verpakt gaat leveren aan een supermarkt. Dan hebben wij snel twintig, dertig uitzendkrachten beschikbaar.'

Beeld .

Profiel

Bedrijf
Goodmorning BV

Waar Etten-Leur

Sinds 2001

Aantal werknemers 50 werknemers, afhankelijk van het seizoen 1.300 tot 1.700 uitzendkrachten

Jaaromzet 40 miljoen euro

Verdienmodel

Met de extraterritorialekostenregeling worden buitenlandse werknemers door de Belastingdienst gecompenseerd voor de extra kosten die ze moeten maken, bijvoorbeeld omdat ze dubbele huisvestingskosten hebben. Daardoor mag een deel van het brutoloon onder bepaalde voorwaarden netto worden uitbetaald. Daarvan profiteren ook de werkgevers, en dus Goodmorning, omdat ze daarover geen premies hoeven te betalen. 'Het laat zich vergelijken met de populaire fiets-van-de-zaakregeling', zegt Koelen. 'Die wordt onbelast uitbetaald.'

Buitenlandse arbeidskrachten zijn niet per se goedkoper, stelt Konings. 'Huisvesting en vervoer regelen: als je dat professioneel wilt doen, liggen de kosten hoger dan de opbrengsten.' Het 'verdienmodel' voor Goodmorning is het 'leveren van gemotiveerde werknemers in branches waar het in Nederland moeilijk is aan werknemers te komen'. Vooral in de agrarische sector - Goodmorning haalt 65 procent van zijn omzet uit de groensector - is dit een probleem. Het is lastig Nederlanders voor seizoenswerk te krijgen, is de ervaring van Konings. 'Het loon ligt op het minimum of iets erboven en dat vinden Nederlanders nog wel eens te laag. Bovendien hebben wij veel meer een negen-tot-vijfmentaliteit, omdat we naast ons werk een druk sociaal leven hebben. De arbeidsmigranten zitten in een andere positie. Zij willen het liefst zo veel mogelijk uren maken in de beperkte tijd dat ze hier zijn. Ze willen een goede boterham verdienen.'

Goodmorning is ruim een decennium geleden uit nood ontstaan. Rozenkweker John van der List, de oprichter en samen met Konings de directie van Goodmorning, kon geen personeel vinden. Via-via kwam hij aan Poolse arbeidskrachten. Daarmee bracht hij zijn buren op een idee, en voor hij het wist, was hij rozenkweker af en eigenaar van uitzendbureau Exotic Green, dat drie jaar geleden werd omgedoopt tot Goodmorning.

'Het wordt weleens vergeten in de discussie over buitenlandse arbeidskrachten en verdringing, maar Nederlanders willen dit werk niet altijd doen', zegt Konings. 'Het gaat in de land- en tuinbouw veel om seizoenswerk, voor kortere periodes. Al zijn in bijvoorbeeld het Westland tuinderijen zo groot en divers geworden dat iemand er het hele jaar door zou kunnen werken.'

Flexkrachten

Goodmorning merkt een lichte verschuiving: er komen steeds meer Roemenen. Daarom wordt binnenkort een derde kantoor in Roemenië geopend. 'Het gaat economisch veel beter in Polen, zodat Polen liever daar blijven. Sommigen hebben jarenlang voor ons gewerkt. Met tussenpozen. Met het geld dat ze hier verdienden bouwden ze daar hun huis. Was het geld op of waren ze weer even uitgebouwd, dan kwamen ze terug. Dat hebben ze soms drie, vier jaar achtereen gedaan. Er zijn er ook die dat zeven, acht, negen jaar hebben volgehouden.'

De nieuwe wet Werk en Zekerheid rijdt het uitzendbureau niet in de wielen, schat Konings in. Werkgevers hebben, herstellende van de crisis, voorlopig vooral behoefte aan flexkrachten. Bovendien is in de uitzendcao de tijd waarin iemand op flexibele contracten kan werken verruimd tot vijfenhalf jaar. Fase A met 78 gewerkte weken, en daarna 4 jaar in fase B met een maximum van zes flexcontracten. Veel arbeidsmigranten zijn daarna weer naar huis.

Werkgevers krijgen wel hogere kosten door de transitievergoeding waarop iedereen na twee jaar recht heeft. Konings: 'Dat is zonder meer een kostenpost. Aan de andere kant, steeds nieuw personeel inwerken kost ook geld. Werkgevers zijn zich daarvan bewust. We hebben aardbeientelers die al jaren met dezelfde groep werken. In de appelpluk zie je dat ook. Over en weer weet je wat je aan elkaar hebt.'

Via NAC heeft Goodmorning de nodige aandacht gekregen, toch wordt aan het einde van het seizoen het contract niet verlengd. Dat staat los van de sportieve prestaties. NAC speelde gisteren thuis 0-0 gelijk tegen Willem II; de club is nu voorlaatste. 'We hebben een driejarig contract gesloten. Dat loopt af. We hebben ondertussen weer andere projecten gekozen. Maar onze naam zit nu goed tussen de oren. Dat was onze doelstelling.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden