Couranter

In het bedrijfsleven duiken steeds meer rare namen op. Zijn ze nog te herleiden?

De redactie van de Volkskrant beschikt over vijf redactieauto's, waarmee verslaggevers op reportage kunnen. Die reserveer je in het grote redactieautoboek. Over de strategie die komt kijken bij het reserveren van een redactieauto is een geinige column te schrijven (kies altijd auto 3, 4 of 5 want dat zijn lekkere nieuwe dieseltjes, al trekt de oude afgeragde auto 1 veel feller op) maar dat komt een andere keer.


Afgelopen week reed ik in auto 1 naar het noorden. De verslaggever die de auto voor mij had gebruikt, was zogenaamd vergeten te tanken zodat ik na 4 kilometer op de laatste druppel benzine een tankstation binnenschokte. In de toilettas die wordt gebruikt om de autopapieren in te bewaren vond ik de tankpas, waarmee ik kon betalen. Op de tankpas stond de naam van het leasebedrijf: Alphabet.


Dat viel me eigenlijk pas op nadat ik had betaald en verder reed, en op de radio een spotje hoorde voor Alphabet, waarin het bedrijf zijn eigen naam uitlegde. Van A tot Z, dus je weet altijd wat je aan ons hebt, dat is zo eenvoudig als het alphabet. Mij leek het helemaal niet eenvoudig, een alfabet met ph, maar ik ga er niet over.


Ze hebben ook een leuke slogan op hun website, zag ik later: 'Innoveren is jezelf opnieuw uitvinden, in plaats van het wiel.'


Je begrijpt er niks van, maar verder is het duidelijk.


Voor rare namen heb ik al jaren een kleine passie, en dan bedoel ik niet de kindernamen die in mijn hippe wijk de ronde doen (September, Winter, Lente, Dax, Sentijn, Spijker, Ozzie, Hippe) maar namen van bedrijven en instellingen, vooral als ze fuseren.


Mijn kleine passie begon met Nuon, volgens mij een van de eerste bedrijven die een naam kreeg zonder enige betekenis. In dat spoor volgden er vele, waarvan Ditzo en Ziggo (fusie van Multikabel, Casema en @Home) moderne varianten zijn. Nietszeggende namen die door managers brands worden genoemd.


Van Nuon is trouwens een bedrijf afgesplitst dat eerst Continuon heette (continueren+nuon), en nu Liander. Het doet in stroomkabels en gasleidingen en met wat verhoogd associatief denken (liaan=liander) begrijp je het waarom van die naam. Liander valt weer onder Alliander (associeert u even mee: alliance+liander). Onder Alliander vallen tevens de bedrijven Liandon (liaison?) en Liandyn (dynamo? androgyn?). Arme helpdeskmedewerkers die het allemaal uit elkaar moeten houden.


In Nijmegen heet het busvervoer tegenwoordig Breng (brengen? broembroem?). Verder hebben we Arriva (arriveren, makkie) Veolia (?), Connexxion (makkie) en Syntus (synthese?). De goede oude Heidemij heet al een tijd Arcadis (Arcadië). Het lijkt wel of bedrijven expres zielloze namen kiezen, zodat ze ongrijpbaar blijven. Maar ik denk dat de namencarrousel vooral stoerdoenerij is van mensen in raden van bestuur. Ik herinner me een persbericht van vakbond Abvakabo, dat het voortaan de bedoeling was dat journalisten ABVAKABO schreven, in kapitalen. Daar belden ze zelfs over op, als het niet gebeurde. De NS liet de krant ooit weten dat we voortaan NS moesten schrijven, zonder lidwoord. Stoer & internationaal. Met die oude roestige Spoorwegen willen ze niets meer te maken hebben.


Bedrijven drijven met hun namen steeds verder weg van zichzelf. Zo worden ze anoniemer, en ik vrees dat ze dat helemaal niet erg vinden. Van het Nijmeegs busbedrijf mag je iets verwachten, van Breng niet - dat heeft straks toch weer een andere naam.


Mijn speciale aandacht in de namenbusiness geldt trouwens voor de zorg- en onderwijsinstellingen, die in hun fusiewoede tot prachtige vondsten komen. HogeschoolSaxion (seks? sax?). Hogeschool Fontys (fontein?). Zorginstelling Kentalis (voor doven - ken uw taal es?). GGZ-instellingen Arkin (fusie van Mentrum, Roads, Novarum, Inforsa), DaAr (dubbele hoofdletter!), InGeest (occultisme?), Dimence (die-mens!). Onderwijsgroep Amarantis, zorginstelling Amarant , thuizorginsteling Cordaan (kordaat?), jeugdzorgconglomeraat Elker (?), jeugdzorgconglomeraat Spirit! (met een uitroepteken!). Wat ze gemeen hebben, is dat het ook yoghurtdranken hadden kunnen zijn.


Zo is er een hoop om over na te denken, onderweg in een redactieauto van de Volkskrant. Ouderwetse naam eigenlijk, voor een krant. Morgen maar eens een lijstje met frisse moderne alternatieven maken voor de hoofdredacteur. Ik denk dat het Couranter wordt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden