Coupés zijn uit, maar wat blijven ze mooi

Coupés zijn uit. Want ze zijn wel mooi, maar onpraktisch. Gelukkig blijft Lexus ze maken. Met een prachtig interieur en ook nog eens relatief zuinig.

Lexus RC 300HBeeld anp

U bent een saaie piet geworden. Dat mag best eens gezegd. Blik kan dat doen, want we hebben cijfers om het te staven. Kijk maar: de verkoop van coupés, de elegantste der automobielen, is de afgelopen twintig jaar gekelderd. Halverwege de jaren negentig was 1,7 procent van de nieuw verkochte auto's een coupé. Nu is dat nog maar 0,3 procent. 1.330 stuks in het afgelopen hybridejubeljaar, weet Bovag. Het is om te huilen.

U koopt wel en masse hatchbacks, stationwagons en gedrochten die SUV heten, maar een fraai gelijnde, ranke auto zonder B-stijl, daar kijkt u niet meer naar om. Ja, als een ander hem rijdt. Dan wel. Maar zelf liever niet. Want onpraktisch voor achterpassagiers vanwege minder been- en hoofdruimte en gedoe bij uitstappen.

Terwijl iedereen het erover eens is dat een coupévariant oneindig veel fraaier is dan het vierdeurs-origineel. Voor cabrio's (een carrosserievorm die trouwens ook in het verdomhoekje zit) geldt deze wet niet (denk aan iconen van wansmaak zoals de PT Cruiser Cabrio, de Ford Focus CC en de New Beetle Cabrio).

Autofabrikanten hebben doekjes voor het bloeden bedacht voor het verdwijnen van de coupé, zoals de VW Passat CC en Mercedes CLS, die wel de vloeiende daklijn hebben en toch gewoon vier deuren. Alleen haalt dit compromis het niet bij het origineel.

Er is nog een reden waarom de coupé minder in trek is, en dat heeft ermee te maken dat deze carrosserievorm vroeger vooral door jongeren werd gekocht. Die hadden geen kinderen. En wilden iets sportiefs. Doordat de mens vroeger merkentrouw was, kon de jonge klant worden binnengehaald met een coupé en bleef hij vervolgens het merk rijden. Maar merkentrouw bestaat niet meer. Zodra de jonge automobilist een leasecontractje krijgt van de bank waar hij werkt, kiest hij voor het merk met de laagste bijtelling.

Hierdoor verdween de coupé langzaam maar zeker.

Ooit was het makkelijk kiezen in het genre waar met name Japanse fabrikanten het goed deden. Zo had Toyota de Celica. En Honda had de Prelude. Mazda de RX-7. Standbeelden voor een vervlogen tijd.

Gelukkig blijven sommige fabrikanten coupés maken, ook al weten ze dat ze nauwelijks zullen verkopen. Maar het kan helpen bij imagebuilding. Een geslaagde coupé zegt: kijk maar, we kunnen best mooie auto's maken.

Gereden
Lexus RC 300h

Prijs
Vanaf 45.695 euro

Info
223 PK, 108 gram CO2-uitstoot (zegt de folder, praktijkverbruik 1 op 15), 25 procent bijtelling.

Opmerkelijkste optie
een verlichte dorpelinstaplijst voor 804 euro. En spatlappen voor 357 euro mogen er ook wezen.

Neem Lexus. Geweldige auto's. Gaan nooit stuk. Rijden prima. Luxe. En je Lexus wordt gewassen bij elke onderhoudsbeurt. Geen enkele reden, kortom, om er geen te willen. Behalve dat je vader er een heeft.

Dat realiseerden ze zich in Japan ook en daarom zijn Lexussen tegenwoordig al een stuk spannender gelijnd. Blik houdt ervan. Al was het maar omdat ze niet de zoveelste Duitser bouwen, maar hun eigen Japanse ontwerpvisie eropna houden. En ze blijven dus coupés maken.

Zoals de RC 300h. Een echte coupé met een lange neus en een spannende boogvorm. Scherpe lijnen, agressief voorkomen, een grille zo groot als een tweepersoonsbedspiraal. Achterwielaandrijving (Blik merkt bijna nooit het verschil, maar achterwielaandrijving zegt: ik ben een echte sportauto). Een werkelijk prachtig interieur met standaard lederen bekleding. Voldoende vermogen en dankzij de hybride aandrijving ook nog eens relatief zuinig. De Mark Levinsongeluidsinstallatie (1.150 euro extra) was een van de beste die we ooit hoorden in een auto.

Is er iets wat er niet deugt aan deze auto? Nee. Of het moet de zeer beperkte ruimte zijn voor de achterpassagiers. Die vonden het overigens geen enkel probleem dat ze hun benen nauwelijks kwijt konden, al hielp het dat ze 8 en 10 zijn. Wat papa trouwens ook weer even was.

Wat verder opviel

Voor wie het allemaal nog wel wat gekker kan, is er ook een versie met een V8-motor uit de tijd dat het klimaat nog vooral iets was om op te mopperen en olie nog gewoon uit de grond spoot. Deze motor met voldoende vermogen om een klein dorp van energie te voorzien, heeft een sonore brom tot 3.000 toeren, die boven de 6.000 toeren aanzwelt tot een opzwepend gejank. Zegt de folder. Blik hield het bij de kalmere hybride.

De Lexus RC 300H.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden