Coulthard is Schumacher te slim af

Na twee overtuigende overwinningen op rij staat de wereldkampioen Formule 1, Michael Schumacher, weer met beide benen op de grond....

Schumacher zelf had de verwachtingen al proberen te temperen. 'Als je ziet van welke positie Coulthard zich in Australië naar voren heeft gevochten, kun je niet zeggen dat Ferrari een enorme voorsprong heeft. Hetzelfde geldt voor Maleisië. Die race gaf eveneens een vertekend beeld, doordat alles afhing van de bandenkeuze.'

Toch waren alle ogen gericht op de Duitser, die zes keer op rij had gewonnen. Met zijn zevende pole position op rij had hij alle troeven in handen. Het meest te duchten leek hij te hebben van de twee Williams-coureurs, Juan Pablo Montoya en Ralf Schumacher. De laatste kwalificeerde zich zelfs als tweede, waardoor voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 twee broers op de eerste startrij stonden.

Het bewijs voor de kracht van Williams kwam in de derde ronde. Direct na een safety car-situatie stuurde Montoya zijn Williams behendig naast de auto van Schumacher de eerste bocht in, waarna de Duitser het nakijken had.

Rondenlang gaf de Colombiaan het tempo aan, op de hielen gezeten door Schumacher. Die zag echter geen kans om zijn Ferrari langszij te manoeuvreren en besloot in de 25ste ronde om tactische redenen een vroege pitstop te maken.

Montoya zette in straf tempo door. De voormalig kampioen van de Formule 3000 (1998) en de Champ Cars (1999), die vorig jaar ook de Indy 500 op zijn naam schreef, lijkt na een paar races zijn draai te hebben gevonden. Hij staat al jaren bij Frank Williams onder contract, maar werd pas dit jaar opgeroepen om de terugkeer van diens team naar de top gestalte te geven.

Uitgerekend Jos Verstappen reed Montoya in de 38ste ronde letterlijk in de wielen. De Nederlander, die zijn matige kwalificatie al ruimschoots had goedgemaakt, kon in Brazilië zijn goede vorm bevestigen. Door - weer - een uitstekende start en enkele uitvallers was hij van de zeventiende naar de negende positie geklommen.

Niettemin moest Verstappen in de 38ste ronde ruimte maken voor de leider in de wedstrijd, die in duizelingwekkende vaart aan kwam zetten.

De Nederlander ging keurig van zijn lijn en sloot vervolgens meteen weer bij Montoya aan. Het volgende moment werd hij over de achterwielen van de Williams de grindbak in gelanceerd, op een manier die deed denken aan het spectaculaire ongeluk waarmee de Limburger in 1994 zijn entree in de Formule 1 maakte.

'Ik liet hem netjes voorbij en kroop daarna achter hem. Hij remde ontzettend vroeg en wat daarna gebeurde, weet ik niet', was het enige dat Verstappen over de crash kon vertellen. Een race-ongeluk, zou Montoya later ook zeggen. Het was een reusachtige domper voor Montoya, die op weg leek naar zijn eerste overwinning in de Formule 1. Maar ook voor Verstappen was het spijtig, gezien de regen die kort daarop boven het Autodromo José Carlos Pace losbarstte.

Met de Colombiaan van het strijdtoneel verdwenen, leek Schumacher van de overwinning verzekerd, zeker toen de nummer één in de wedstrijd, Coulthard, net de pits voorbij was gereden toen de hel losbrak. Schumacher kon wel op tijd regenbanden laten monteren.

De Duitser bleek in de regen verrassend genoeg een stuk langzamer dan Coulthard in zijn McLaren. Nadat Schumacher eerder al half over de witte verflijn langs de baan was gespind, moest hij de Schot in de 50ste ronde laten passeren. Zo kwam er uiteindelijk een McLaren als eerste over de streep, precies zoals team-baas Ron Dennis voorspeld had. Maar of hij de manier waaróp voorzien had, blijft de vraag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden