Coulson schuldig aan hacken telefoons

De voormalige spindoctor van David Cameron, Andy Coulson, is dinsdag schuldig bevonden aan het leiding geven aan afluisterpraktijken bij de Britse schandaalkrant News of the World.

LONDEN - Direct nadat de jury haar oordeel bekend had gemaakt, bood de Britse premier zijn excuses aan voor het inhuren van Coulson, zeven jaar geleden. Indertijd bestonden er al vermoedens dat de ex-hoofdredacteur betrokken was bij deze illegale wijze van journalistiek bedrijven.


Binnenkort maakt de rechter de straf bekend, waarschijnlijk een verblijf in de gevangenis.


Een betere tijding hadden de twaalf juryleden voor Coulsons voormalige bazin en ex-geliefde Rebekah Brooks. De 46-jarige ex-directrice van Murdochs News International - uitgever van The Times, The Sun en het opgeheven News of the World - is vrijgesproken van afluisterpraktijken en van het traineren van de rechtsgang. Lachend verliet een van 's lands machtigste vrouwen de rechtbank in Londen, na de 138e zittingsdag.


Het proces volgde op het News of the World-schandaal van drie jaar geleden. Dat ontstond toen bleek dat een privédetective van de beste verkopende krant van Groot-Brittannië, had ingebroken op het antwoordapparaat van het vermiste en later dood gevonden meisje Milly Dowler. Aanvankelijk leek het er zelfs op dat hij ook berichten had gewist, maar dat bleek achteraf niet waar te zijn. Het zorgde voor het einde de beroemde zondagskrant. De Dowler-zaak bleek slechts het topje van de ijsberg te zijn. Meesterhacker Glenn Mulcaire bleek, voor een vergoeding van omgerekend zo'n 123.000 euro per jaar, iedereen te hebben afgeluisterd in wie de krant interesse had, van prinsen tot politici, soapsterren tot sporters, alsmede van slachtoffers van geruchtmakende misdrijven.


Coulson, Mulcaire's baas heeft altijd volgehouden dat hij er geen weet had van hoe zijn journalisten aan al die interessante primeurs kwamen. Tijdens het miljoenen verslindende proces hebben getuigen belastende verklaringen afgelegd tegen de 46-jarige Coulson. Zo beweerde diens oude nieuwschef Ian Edmondson dat hij in 2006 'de telefoon moest doen' van Callum Best, de zoon van de bekende voetballer. Bovendien had hij het enorme salaris van Mulcaire goedgekeurd. Coulson had de schijn tegen om hij moest aftreden als hoofdredacteur nadat Mulcaire en koningshuiscorrespondent Clive Goodman wegens 'hacking' tot korte gevangenisstraffen waren veroordeeld.


Deze veroordeling had Cameron er niet van weerhouden Coulson, bij wijze van tweede kans, aan te stellen als zijn perschef.


Justitie bleek geen sluitende zaak te hebben tegen Brooks, voorganger (en later bazin) van Coulson, oogappel van Murdoch en vriendin zowel Blair als Cameron. In haar zaak lag de nadruk op het frustreren van de rechtsgang. Brooks, haar echtgenoot Charlie en haar assistente zouden pogingen hebben ondernomen om laptops te verdonkeremanen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden