Couch potato heeft het maar druk, met internetten

Amerikanen besteden voor het eerst meer tijd op internet dan voor de televisie. Niet dat ze minder tv zijn gaan kijken.

Wordt de coach potato - de tv-kijker die vergroeid lijkt met de zitbank - met uitsterven bedreigd?


Je zou bijna geloven van wel, afgaande op de jongste cijferreeks van eMarketer. Deze marktonderzoeker meldt dat Amerikanen dit jaar in hun mediaconsumptie een kantelpunt bereiken. Voor het eerst zullen ze meer 'op' internet zitten dan op de sofa, voor de televisie. Aan tv-kijken zal Joe Sixpack dagelijks 4 uur en 31 minuten besteden, aan zijn 'digitale media' 5 uur en 9 minuten.


eMarketer neemt het begrip mediaconsumptie ruim. Achter je pc zitten of over een tablet of mobieltje vegen beschouwt de marktonderzoeker als mediagebruik. Dus een paar loafers bestellen in een webwinkel, mailen met je opa van 92 uit Hummelo of googlen naar naaktfoto's van Lady Gaga staat in de ogen van eMarketeer gelijk aan luisteren naar een concert van Lykke Li op 3FM, zappen langs Zomergasten of bladeren door de Bobo.


Feit is dat de Amerikanen de tv niet hebben ingeruild voor het internet. Sinds 2010 trekken zij 7 minuten meer per dag uit voor de tv, maar is de tijd die aan internet wordt besteedt met bijna twee uur toegenomen. Waar het lek dan wel zit, is onduidelijk. De teruggelopen aandacht voor de radio is 10 minuten, voor kranten 12 minuten en voor tijdschriften 6 minuten. Het grootst is de terugval in de niet nader omschreven rubriek 'Overig' - van gemiddeld 42 naar 14 minuten.


Overig? Bioscoop? Roman? Dorpspomp?


De digitale- mediaconsumptie is vooral toegenomen dankzij de mobiele telefoon en de tablet - goed voor twee van de vijf uur die Amerikanen online doorbrengen. Wat de mouse potato daar doet, is bekend. Hij mailt, twittert, facebookt, youtubet, tumblrt en flipboardt zich suf over de media die hij volgens digerati steeds minder blikken waardig gunt.


Vraag aan eMarketer: als iemand op zijn computer naar een aflevering kijkt van de tv-serie The Big Bang Theory op YouTube - telt hij dan als een websurfer of een tv-kijker? En wat als de treurbuispieper twittert terwijl hij naar tv kijkt?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden