Costa Concordia: 2006 - 2014

In memoriam apparatus

Het noodlot stond in haar sterren geschreven. De Costa Concordia was vanaf haar tewaterlating een ongeluksschip.

Ze hadden haar moeten slopen, voordat ook maar iemand een voet aan boord zette. Dan had Dockwise, dochteronderneming van het Nederlandse Boskalis, zich nu de moeite kunnen besparen. Vraag het de bijgelovige zeelui in Civitavecchia, het Italiaanse havenplaatsje waar ze op 7 juli 2006 werd gedoopt. Toen het hoogblonde model Eva Herzigová de fles champagne naar haar boeg wierp, bleef de fles ongehavend bungelen in de lucht. Een duidelijker voorteken bestaat er niet.


De eigenaar van het ongeluksschip, de cruise-organisatie Costa Crociere, besloot het voorval te negeren. Niet zo vreemd, gezien de 450 miljoen euro die ze voor de dame hadden neergeteld. Ze noemden haar 'Costa Concordia', opdat ze de eendracht van de Europese naties zou symboliseren. Haar dertien dekken waren vernoemd naar lidstaten van de Europese Unie.


Afgezien van haar naam deed niets aan Concordia overigens denken aan hogere Europese waarden, hoewel grenzeloze consumptie natuurlijk ook een waarde is. Ze was vooral gigantisch: ruim 290 meter lang en 35 meter breed, groot genoeg om 3.780 gasten en 1.100 bemanningsleden van overdadige luxe te voorzien. Ze verwende haar passagiers met een theater van drie verdiepingen, een casino, een disco, een wellness-centrum, vier zwembaden, een kinderafdeling met videospelletjes, vijf restaurants en dertien bars - allemaal uitgevoerd in blinkend groen, roze, blauw en veel goud. Op elke traptrede gloeiden lichtjes.


Twee jaar oud was ze, toen ze tijdens een storm een aanlegsteiger in Palermo ramde. Niemand stond er lang bij stil, want gewonden vielen er niet.


We hadden echt wantrouwig moeten worden in de zomer van 2009. Vijftien passagiers moesten toen het schip voortijdig verlaten, allen behoorlijk ziek en vermoedelijk besmet met het vogelgriepvirus. De eerste dode viel een paar maanden later. Een 33-jarige Rus verdronk in de nacht van 3 op 4 mei 2010, ergens bij de Franse kust. De toedracht is onbekend, maar men vermoedt dat de man zelfmoord pleegde. Misschien werd de dagelijkse ochtendgymnastiek met gezette bejaarden hem te veel, of wilde hij tijdens het eten niet langer worden gadegeslagen door zeemeerminnen, kunstig gesneden uit parmezaanse kaas.


Zelfs toen ze dat najaar een hijskraan in Savona uit evenwicht bracht, waardoor het gevaarte bijna op haar dek viel, bleef het grootste cruiseschip van Italië onverminderd populair. Concordia beloofde immers, zoals een reclamefilmpje uit die tijd adverteerde, 'tutto relaks' - eindeloze ontspanning. Laat maar lekker waaien. Juist die houding zou 32 opvarenden twee jaar later het leven kosten.


Het was een rustige avond, januari 2012. De kapitein van het cruiseschip, Francesco Schettino, bedacht dat het wel leuk zou zijn om extra dicht langs de kust van Isola del Giglio te varen, bij wijze van groet aan een gepensioneerde collega. De rest van het verhaal is bekend: Concordia haalde haar flank open aan de rotsen. Branddeuren die dicht moesten zijn, bleken open te staan - lekker makkelijk voor het personeel. De gasten, van 62 nationaliteiten, bleven eendrachtig te lang aan boord, terwijl de kapitein vluchtte. Die nacht maakte Concordia waar wat zes jaar eerder al duidelijk had moeten zijn. Haar sterfdag: vrijdag de dertiende.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.