Correct hoorspel wordt bijna saai van braafheid

Het hoorspel, een doodgewaande kunstvorm, lijkt een opleving te beleven. In de Haagse openbare bibliotheek is op dit moment een kleine tentoonstelling over het 'toneelstuk op de radio' te zien en de Dag van het Hoorspel op 8 november in Assen is beslist niet onopgemerkt gebleven....

Kind van Roemenië. Radio 4, 17.00 uur.

In dat licht gezien, beleeft degene die zondagmiddag om vijf uur afstemt op Radio 4 wellicht een teleurstelling. Niet dat het hoorspel Rupa Lucian, kind van Roemenië een onbelangrijk onderwerp betreft (een Nederlands echtpaar raakt betrokken bij de opstand tegen de Roemeense dictator Nicolai Ceausescu), maar juist dat wat een hoorspel aantrekkelijk maakt voor een hoorspelluisteraar, zit er niet in.

Afgezien van muziekjes tussen de aktes, wordt in Rupa Lucian, kind van Roemenië namelijk uitsluitend gesproken. In correct Nederlands, dat wel, en passend bij de gemoedsstemmingen van de personages. Dus: streng waar het streng moet zijn, vleiend waar gevleid moet worden en bedroefd waar verdriet heerst. Daar is op zichzelf niks mis mee, maar het wordt allemaal zo braaf voorgelezen dat het gewoon saai wordt.

Daarbij komt nog dat er geen voetstappen op de trap, wegrijdende auto's of dichtslaande deuren zijn te horen. Dat maakt het politiek correcte stuk doods en, voor de ongeoefende hoorspelluisteraar, kaal.

Als een hoorspel bedoeld is de fantasie te prikkelen, kan een beetje hulp daarbij geen kwaad. Bijvoorbeeld, als de commandant van een vuurpeloton bij een executie 'vuur' roept, moet het toch niet zo moeilijk zijn om daarna het geluid van een geweersalvo te laten horen. Nu blijft het stil en de luisteraar hoort een verteller 'stilte' zeggen.

Rupa Lucian, kind van Roemenië is geschreven en geregisseerd door jeugdtheatermaker Ad de Bont. Het stuk past in een serie van vier hoorspelen, geschreven in opdracht van de Taalunie, de NCRV, de NPS en de BRT. Naast Ad de Bont en Nelleke Noordervliet (afgelopen zondag) zijn er hoorspelen van Eriek Verpale en Oscar van den Boogaard te beluisteren.

Met name de laatste uitzending op 22 december wekt de verwachting dat tenminste aan één belangrijke voorwaarde van het hoorspel wordt voldaan: de verbeelding te prikkelen. Dan maakt voormalig filmactrice Sylvia Kristel haar hoorspeldebuut. Zij speelt een vrouw die 'bezwijkt onder de charmes van de wandelaar'. Lieten de acteerprestaties van la Kristel vroeger mét camera weinig te fantaseren over, op 22 december ligt dat wellicht anders.

Gijs Zandbergen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.