NieuwsImpact corona

Coronacrisis vaagt honderden banen weg op Schiphol, topman houdt vast aan Lelystad

Bij Schiphol Group gaan dit en komend jaar honderden banen verloren vanwege de coronacrisis. Hoeveel arbeidsplaatsen er precies verdwijnen, kon topman Dick Benschop in een toelichting op de halfjaarcijfers niet zeggen. Maar hij sluit gedwongen ontslagen niet uit.

Reizigers met mondkapjes op Schiphol. Beeld ANP

Het verlies aan banen treft niet alleen de nationale luchthaven, maar ook de vliegvelden van Rotterdam en Lelystad, waarvan Schiphol Group de eigenaar is. Het bedrijf bezit verder 51 procent van de aandelen van Eindhoven Airport. Bij Schiphol Group werken 3.000 mensen.

Schiphol Group heeft een dramatisch eerste halfjaar achter de rug, waarin de 133 miljoen euro winst van een jaar eerder is omgeslagen in een verlies van 246 miljoen. Alleen al in Amsterdam daalde het aantal passagiers met ruim 62 procent, tot 13 miljoen. Het aantal vliegbewegingen kromp met ruim de helft, naar 115 duizend. Ook Eindhoven Airport en Rotterdam kampten met een aanzienlijke afname in het reizigersverkeer. In Rotterdam landde een tijdje geen enkel vliegtuig.

Schiphol verwerkt deze dagen 750 tot 800 vluchten, de helft van het aantal van een jaar terug en 60 tot 70 duizend passagiers, zo’n 30 procent van wat vorig jaar nog gebruikelijk was op een gemiddelde dag. Vliegtuigen zitten vaak voor de helft of minder vol. Voor 2020 verwacht Schiphol Group nu een afname in aantallen passagiers tussen 5 procent en 72 procent ten opzichte van 2019.

Coronatesten

Volgens Benschop moet er meer internationale coördinatie komen over de maatregelen die worden genomen de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dat verloopt volgens hem nu veel te chaotisch, met regio’s of landen die plotseling weer op slot gaan, of overheden die eisen dat terugkerende passagiers eerst twee weken in quarantaine gaan. Dat is funest voor de luchtvaart.

‘Wij pleiten ervoor voor dat mensen zich laten testen voor ze aan boord van een vliegtuig stappen. Zo voorkom je dat besmette mensen het land inkomen. Dan zijn inreisverboden en quarantaines niet nodig.’ Internationale afspraken zijn hard nodig, aldus Benschop, ‘omdat het nog zeker een half jaar tot negen maanden gaat duren voor er een vaccin is.’

Schiphol Group gaat ervan uit dat de reizigersaantallen tussen 2023 en 2025 weer het niveau bereiken van vorig jaar, toen alle Nederlandse luchthavens gezamenlijk 81 miljoen passagiers ontvingen, waarvan ruim 71 miljoen in Amsterdam. In een recente studie in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar de gevolgen van de corona-uitbraak voor de Nederlandse luchtvaart wordt ook uitgegaan van een scenario waarbij de luchtvaart zich al in de eerste helft van volgend jaar herstelt. ‘Dat lijkt me te optimistisch’, zegt Benschop.

Lelystad open

De Schiphol-topman gaat er nog steeds vanuit dat Lelystad Airport volgend jaar november opengaat, zoals minister Cora van Nieuwenhuizen heeft aangekondigd. Nieuw onderzoek naar de economische haalbaarheid noemt hij niet nodig. Consultancybureau M3, dat eerder bekeek of er vraag is van luchtvaartmaatschappijen naar slots op Lelystad, zegt vanochtend in de Volkskrant dat onderzoek over zou moeten. ‘Daarin zou je de huidige situatie moeten meenemen. Je moet met andere uitgangspunten werken’, aldus onderzoeker Arjan van Moorsel.

‘Het is fijn om te lezen dat de aarde nog steeds om de zon draait’, reageerde Benschop, ‘en dat onderzoekers nieuw onderzoek nodig vinden.’ Er is volgens hem nog steeds een schaarste aan slots op Schiphol, hoewel er minder vliegbewegingen zijn. ‘Voer het regeerakkoord uit, dat is zo’n beetje mijn evergeen geworden. Er is interesse in Lelystad. Als ik bazen van luchtvaartmaatschappijen spreek, krijg ik steevast de vraag hoe het met Lelystad staat.’

NIEUW ONDERZOEK NAAR LELYSTAD AIRPORT?

De coronacrisis slaat de bodem weg onder de opening van Lelystad Airport in 2021. Een onderzoek dat zekerheid moest bieden over de meerwaarde van het vakantievliegveld moet worden overgedaan, zeggen de onderzoekers tegen de Volkskrant. Ook coalitiepartijen D66 en ChristenUnie vinden het onzeker of Lelystad bestaansrecht heeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden