Corona troeft Heineken af op biermarkt VS

Nederland is vorig jaar zijn traditionele positie als belangrijkste leverancier van importbier in de VS kwijtgeraakt aan Mexico. Heineken heeft niet langer het grootste aandeel van de biermarkt in Amerika....

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM

De Nederlandse export groeide vorig jaar weliswaar met bijna 8 procent, maar de Mexicanen schoten omhoog met 36 procent. Volgens cijfers van de Amerikaanse organisatie van drankenimporteurs nam de Nederlandse export vorig jaar toe van 4 miljoen hectoliter tot 4,3 miljoen hectoliter.

Daarvan kwam ruim 95 procent van Heineken en de rest van Grolsch. Doordat de totale import van de VS met 14 procent groeide, ging het aandeel van Nederland op de markt voor buitenlands bier omlaag van 27,8 procent naar 26,2 procent.

De Mexicaanse bieren, met als belangrijkste merk Corona, zagen hun gezamenlijke marktaandeel stijgen van 25,9 tot 30,8 procent. Het volume groeide van 3,7 tot 5,1 miljoen hectoliter. Ook de twee voorgaande jaren wisten de Mexicaanse brouwers al forse groeicijfers te boeken.

De Amerikaanse biermarkt is de grootste ter wereld. De totale consumptie stagneert al jaren, maar de verkoop van importbier vertoont sinds 1991 een gestage groei. Vorig jaar nam de consumptie van buitenlands bier toe van 14,5 tot 16,5 miljoen hectoliter. Daardoor ging het aandeel in de totale afzet verder omhoog van 6,5 tot 7,5 procent.

Heineken en Corona zijn al enkele jaren met elkaar verwikkeld in een felle concurrentiestrijd. Zes jaar geleden werd Corona in Nederland op de markt geïntroduceerd. 'Dat was een cultuurschok', zei M. Allessie, marketing- en salesmaneger van Corona-importeur Suncomex, vorig jaar in de Volkskrant.

'Jongeren vonden het in eerste instatie een appelsap-achtig biertje. Bovendien moest het uit de fles gedronken worden. Dat deden ze alleen maar op de bouwsteigers.'

Het nogal prijzige Mexicaanse bier werd een soort cult-merk doordat het uitsluitend verkrijgbaar was in trendy Amsterdamse discotheken als iT en de Roxy.

Omdat het aansloeg bij een soort happy-few werd het vervolgens geassocieerd met de opinion-leaders. 'Het was een uit nood geboren tactiek', zei Allessie destijds, 'want we hadden onvoldoende budget om grootscheeps te gaan adverteren'.

Heineken introduceerde als antwoord op Corona de zogeheten Longneck en probeerde op dezelfde manier aansluiting te krijgen op de jongerenmarkt. Dat gebeurde niet met een grootschalig publiciteitsoffensief, maar met kleine advertenties in jongerenbladen. De woordvoerder voor Heineken-USA was dinsdagavond niet bereikbaar om een reactie te geven op de ontwikkeling in Amerika.

Heineken verloor vorig jaar ook weer terrein aan de Britse brouwers. Hun export groeide met 16 procent tot 0,9 miljoen hectoliter, waardoor het marktaandeel omhoog ging van 5,5 naar 5,6 procent. Het marktaandeel van Canadese bieren daalde van 24,7 naar 21,2 procent en dat van de Duitsers van 7,5 naar 7,1 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden