Nieuwscoronavirus

Corona schaadt ook de wereldeconomie

Het rondrazende coronavirus neemt ook grote happen uit de wereldeconomie. Bedrijven die thuiszitters vermaken, leven juist op. Van de beurzen tot de bezorgers, lees hier wat het virus betekent voor de bedrijvigheid.

Handelaren op de beurs in New York. Als gevolg van de onrust over de economische gevolgen van het coronavirus daalden de koersen voor de vierde dag op rij. De Dow Jones-index daalde donderdag met bijna 1.200 punten. Beeld AFP

De auto-industrie

Ook de Autosalon van Genève is door het virus geveld. Een van de laatste grote autobeurzen van Europa, die volgende week zijn 90ste editie zou beleven, gaat niet door na een verbod van de Zwitserse autoriteiten op evenementen voor meer dan duizend bezoekers. Zwitserland kampt met een relatief forse uitbraak van corona: vrijdagochtend telde het land vijftien bevestigde besmettingen en werden ruim honderd burgers in quarantaine gehouden. Tot en met 15 maart zijn grote evenementen in Zwitserland taboe.

Dat het er somber uit zag voor de Autosalon, werd de afgelopen dagen steeds duidelijker. Diverse autofabrikanten hadden al laten weten dat ze hun aanwezigheid op de beursvloer tot een minimum zouden beperken. Onder meer Volkswagen en Toyota vaardigden alleen ‘bedrijfskritische’ werknemers af. De bazen van het Italiaanse Ferrari en remmenfabrikant Brembo verklaarden weg te blijven vanwege de uitbraak in hun eigen land. Eerder had de Chinese fabrikant van elektrische auto’s Aiways laten weten dat enkele modellen niet op tijd vanuit China naar Zwitserland verscheept konden worden. Terwijl de autobeurs Auto China in Beijing is uitgesteld, is de Autosalon nu helemaal geannuleerd. De organisatie zegt dat standhouders geen aanspraak kunnen maken op compensatie omdat sprake is van overmacht. 

De auto-industrie is de afgelopen weken hard geraakt door de wereldwijde uitbraak van corona. Diverse fabrikanten moesten productielijnen in China stilleggen. In Noord-Italië moest onderdelenfabrikant MTA de deuren sluiten, waardoor voor Fiat, BMW, Renault en Peugeot de komende dagen onderdelenschaarste dreigt. Eerder werd Fiat al gedwongen de productie van de 500L te staken in Servië, nadat de toevoer van belangrijke onderdelen vanuit China was opgedroogd.

Toeristen in Sanur op het Indonesische eiland Bali. De overheid is volgens lokale media van plan om hotels en restaurants, die schade lijden doordat toeristen wegblijven vanwege de corona-uitbraak, tegemoet te komen door tijdelijk geen belasting te heffen. Beeld EPA

Reisbranche

Air France-KLM denkt 150 tot 200 miljoen euro verlies te lijden door het coronavirus. Maar ook de reisbranche vreest grote problemen als de crisis voortduurt, zegt branchevereniging ANVR. Het aantal zakelijke reizen neemt ‘behoorlijk’ af, zegt een woordvoerder, al zijn exacte cijfer nog niet voorhanden. ‘Bedrijven skypen meer, houden hun mensen thuis. Dat geldt voor getroffen regio’s, zoals China en het Italiaanse Lombardije, maar ook voor reizen naar bijvoorbeeld Milaan, dat daar honderden kilometers vandaan ligt. Ook schoolreisjes naar die regio worden massaal afgezegd, de annuleringskosten nemen ze dan maar voor lief.’

Vakantiegangers zijn nóg voorzichtiger: er lijken veel mensen in wachtmodus. ‘China was nog ver van het bed, maar sinds vakantiegangers afgelopen weekend in hotels op Tenerife binnen moesten blijven, zien we het aantal boekingen afnemen. Naar Aziatische bestemmingen als Thailand, Singapore, Hongkong en Maleisië, maar ook naar landen waar helemaal geen crisis is. Mensen denken: het gaat zo hard, laten we maar even wachten voordat we een zomervakantie boeken. Het is nog niet massaal, maar als dit nog een maand of anderhalf zo doorgaat, komt de reisbranche rond de meivakantie echt in de problemen. Het aardige is wel dat mensen rampen snel vergeten als zo’n crisis eenmaal afneemt. Wat dat betreft is het een wrang voordeel dat we twee patiënten in Nederland hebben. Dan zien mensen dat het meevalt en dat de medische infrastructuur prima functioneert.’

De handel – de ‘reisbranche’ voor goederen – wordt evenzeer geraakt. Coolblue nam de merkwaardige stap om te stoppen met marketing en een aantal prijzen te verhogen. Het bedrijf wil de verkopen tijdelijk terugdringen, zodat de warenhuizen zich vullen en Coolblue klanten kan blijven bedienen als er leveringsproblemen vanuit China optreden. De beursgenoteerde distributeur en groothandel B&S waarschuwde dat het coronavirus op korte termijn impact op het bedrijf zal hebben. B&S, onder meer leverancier van de See Buy Fly-winkels op Schiphol, verkoopt veel luxegoederen aan cruisemaatschappijen in Azië. Die industrie ligt nu vrijwel volledig stil.

Financiële markten en wereldeconomie

Ralph Wessels, hoofd beleggingsstrategie van ABN Amro, formuleert het voorzichtig: ‘de maatregelen die overheden nemen versterken het negatieve economische effect van de coronacrisis. Normaal zie je bij een epidemie dat de vraagzijde van de economie schade oploopt: mensen gaan niet op reis, kopen geen auto’s of luxegoederen, gaan niet uit eten of naar concerten en voetbalwedstrijden. Dat raakt de transportsector, vrije tijdsbranche, horeca en een deel van de detailhandel.

‘Maar omdat overheden grote gebieden afsluiten, omdat er een hek om delen van noord-Italië staat, komt nu ook de aanbodzijde in gevaar. Productielijnen zijn internationaal, onderdelen komen uit verschillende landen. Daarom loopt bijvoorbeeld de Amerikaanse economie schade op, terwijl het virus daar nauwelijks heeft toegeslagen: Apple en Microsoft maken hun spullen in China.’

Die aanbodzijde trekt weer een beetje bij, zegt Wessels: nu het hoogtepunt van het virus in China voorbij lijkt, kunnen exporten weer op gang komen. Hoe de crisis zich op economisch gebied in Europa zal manifesteren, hangt in sterke mate af van de manier het virus zich verspreidt en hoe overheden hierop reageren. ‘Massahysterie is niet goed voor de economie.’

Overigens zijn er ook winnaars: Netflix, gamebedrijven en thuisbezorgers spinnen volgens Wessels garen bij de crisis. Levensmiddelenbedrijven zoals Unilever en Ahold Delhaize lopen relatief weinig schade op: een mens moet nu eenmaal eten. NUTS-bedrijven blijven gewoon draaien, en de gezondheidssector kan opleven als er een vaccin gevonden wordt.

Zijn advies aan beleggers: als je er nu nog inzit, kun je het beste op je handen blijven zitten. ‘Zie dit meer als een tijdelijke massale staking van de economie dan het begin van een negatieve economische spiraal.’

Wat begon als een mysterieus virus in de Chinese miljoenenstad Wuhan heeft zich over de hele wereld verspreid. In dit dossier leest u alles wat u moet weten over het virus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden