NieuwsKlimaat gevolgen coronacrisis

Corona is goed voor het klimaat maar op de lange termijn juist niet

Voor het klimaat pakt de coronacrisis gunstig uit. De Nederlandse CO2-huishouding zal er iets beter uitzien. Ook mondiaal geeft het coronavirus enige lucht voor het klimaat.

Gerard Reijn
Dronefoto van de snelweg A2 bij Den Bosch. Vanwege het coronavirus werken veel mensen thuis en is er weinig verkeer tijdens de ochtendspits.  Beeld ANP
Dronefoto van de snelweg A2 bij Den Bosch. Vanwege het coronavirus werken veel mensen thuis en is er weinig verkeer tijdens de ochtendspits.Beeld ANP

Sinds Nederland afgelopen vrijdag half op slot ging, wordt er aanzienlijk minder in auto’s gereden. De files blijven uit omdat veel mensen thuis werken. Volgens directeur Ronald Kempen van Tamoil, met 213 tankstations goed vertegenwoordigd aan de Nederlandse wegen, werd er afgelopen dagen 25 procent minder benzine en diesel getankt dan op vergelijkbare dagen.

De productie van stroom is goed voor eenderde van de nationale broeikasgasuitstoot. Corona lijkt daaraan weinig te hebben veranderd: iets meer verbruik thuis, iets minder op kantoor. De uitstoot door de industrie, goed voor eenderde van de CO2-uitstoot, is vooralsnog niet veranderd.

De nationale uitstoot van broeikasgas daalt al jaren langzaam, en dat zal dit jaar zeker iets sneller gaan, verwacht Pieter Boot van het Planbureau voor de Leefomgeving PBL. Maar de Urgenda-doelen blijven, ook met corona, buiten bereik, zegt hij. ‘Daarvoor zou de uitstoot dit jaar 9 tot 11 miljoen ton moeten afnemen. Een maand lang 25 procent minder auto’s op de weg levert driekwart miljoen ton besparing op.’

Een andere grote bron van CO2, het vliegverkeer, neemt in Nederland met circa 80 procent af, doordat de meeste vluchten zijn geannuleerd. Mogelijk zal ook het energiegebruik van de landbouw flink dalen, nu blijkt dat de glastuinbouw zijn producten niet meer kwijt kan; ook dat kan best een miljoen ton gaan schelen. ‘Het zou pas echt schelen als de industrie gaat haperen', zegt Boot, ‘In Frankrijk en Duitsland gebeurt dat al.’

Tot nu toe is de impact van andere factoren dan corona op de Nederlandse CO2-huishouding groter: de warme winter scheelt 1,5 miljoen ton, en een kapotte kolencentrale op de Maasvlakte scheelt ook een miljoen ton.

Boot verwacht dit jaar een wereldwijde daling van de uitstoot, en dat gebeurde sinds 1970 maar zeven keer. ‘De luchtvaart ligt grotendeels stil. En in de eerste twee maanden van het jaar produceerde de Chinese industrie 13,5 procent minder dan vorig jaar.’

De lucht zal zeker schoner worden, doordat het verkeer minder stikstofoxide zal uitstoten. In China en Italië lag de daling op 30 tot 50 procent. Dat is goed nieuws voor mensen met longklachten; die kunnen ook in tijden van corona wel een meevallertje gebruiken. Voor de beruchte stikstofkwestie die de bouw heeft stilgelegd, is het een merkwaardige situatie: corona kan een groter effect hebben op de uitstoot dan het besluit om op snelwegen maximaal 100 kilometer per uur te rijden.

Daar staan wel een paar dingen tegenover die voor het klimaat juist beroerd kunnen uitpakken. De olieprijs is diep gezakt: 27,73 dollar voor een vat, een halvering van de prijs in een paar weken en het laagste niveau sinds 2004. De prijzenoorlog tussen grote olieproducenten kan grote gevolgen hebben voor de vraag naar olie. En voor de bereidheid ‘schone’ investeringen te doen.

Ook de ‘boete op CO2 uitstoten’, oftewel de prijs van Europese CO2-emissierechten, is scherp gedaald, van rond 25 euro per ton naar minder dan 17 euro. Daardoor kunnen kolencentrales weer beter concurreren met gascentrales dan twee weken week geleden.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden