Cornelius Gurlitt opgespoord, gewoon bij zijn flat in München

De Duitse justitie had 'geen idee' waar hij uithing maar twee verslaggevers van het Franse blad Paris Match kwamen Cornelius Gurlitt vrijdagmiddag simpelweg tegen bij het boodschappen doen.

BERLIJN - De man in wiens woning in maart 2012 meer dan 1.400 al dan niet door de nazi's geroofde kunstwerken werden aangetroffen, maakte een 'elegante' maar ook ietwat verwarde indruk.


De 79-jarige Gurlitt bleek wel degelijk te wonen in de flat in de Münchense wijk Schwabing waar de honderden schilderijen en tekeningen van onder anderen Picasso, Matisse en Chagall destijds werden aangetroffen. Journalisten hadden daar eerder geen gehoor gekregen. Buren zeiden dat ze de man al jaren niet hadden gezien.


Officier van justitie Reinhard Nemetz verklaarde vorige week dat Gurlitt na de vondst is verhoord maar niet is gearresteerd. Ja, antwoordde Nemetz op een vraag van een journalist, 'hij kan ook dood zijn of in Panama leven'. Dat was een curieuze opmerking over de man die meer dan vijftig jaar lang de omstreden collectie van zijn vader, kunsthandelaar Hildebrand Gurlitt, verborgen hield. De zoon werd en wordt niet gezocht. Er hangt hem vooralsnog 'slechts' een aanklacht vanwege belastingontduiking boven het hoofd.


De oude man zei niet veel tegen de twee Franse journalisten en wát hij zei maakte een raadselachtige indruk: 'Bijval van de verkeerde kant is het ergste dat een mens kan overkomen.'


Een zwager van Gurlitt heeft zich zaterdag bij de autoriteiten in Kornwestheim bij Stuttgart gemeld met 22 'waardevolle schilderijen', waarvan enkele te koppelen zijn aan de collectie van Gurlitt. De politie zegt geen aanwijzingen te hebben dat de man het werk op illegale wijze heeft verkregen.


Over hoe het verder moet met de 'collectie-Gurlitt', die een miljard euro waard zou kunnen zijn, bestaat veel onduidelijkheid. Slechts een paar van de werken werden vorige week getoond. Een deel zou bestaan uit 'roofkunst', door de nazi's verkregen kunst van vooral Joodse verzamelaars.


Vanuit de hele wereld is felle kritiek geuit op het gebrek aan transparantie van de Duitse autoriteiten. Nabestaanden van nazislachtoffers eisen meer openheid. Dat slechts één deskundige, de Berlijnse kunsthistorica Meike Hoffmann, de in beslag genomen kunstwerken tegen het licht houdt, valt ook slecht. Hoffman wordt bovendien bericht van dilettantisme. De kunsthistorica toonde dinsdag 'een onbekend portret' van Otto Dix, waarover veel kunstkenners meteen heel enthousiast waren.


Dat werk (Self-portrait) blijkt al decennialang op een door de Amerikanen meteen na de oorlog opgestelde 'property card' te staan, die zich in het nationale archief in Washington bevindt. Onder het kopje Depot Possessor staat de naam: 'Gurlitt'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden