Corneille is CoBrA voor de leek

'NATUURLIJK is ook kunst van ná 1951 CoBrA-kunst', zegt men bij Jaski Art, een van de grote handelaren in CoBrA-kunst in het Amsterdamse Spiegelkwartier....

In het Spiegelkwartier, het stukje grachtengordel dat pal tegenover het Rijksmuseum begint, vind je handelaren in antiek en oude kunst, maar ook werk van de CoBrA-beweging is hier ruim voorradig. CoBrA is: kleurig, niet te groot, speels werk, figuratief en abstract tegelijk. Niet te moeilijke kunst dus. Bovendien: grafiek van zelfs de voormannen uit deze beweging is redelijk betaalbaar.

De internationale CoBrA-beweging ontstond in de jaren na de Tweede Wereldoorlog in Kopenhagen, Brussel en Amsterdam. In Nederland ageerden kunstenaars als Appel, Corneille en Constant tegen het verstikkende burgerdom met een rauwe, kinderlijke en expressionistische taal. Hoewel de kunstenaars al na drie jaar, in 1951, met ruzie uit elkaar gingen en hun scheiding het officiële einde van de beweging betekende, werd CoBrA een groot commercieel succes. Ook nu wordt nog driftig gehandeld in 'CoBrA-kunst', zelfs als die van recente datum is.

De Corneilles bij Jaski Art zijn bijna allemaal van recente datum. Naast wat keramiek (vazen voor tienduizend gulden), heeft Jaski vooral veel grafiek in voorraad, meestal gemaakt in een oplage van tweehonderd stuks. 'Wij spreken liever niet van reproducties, dat is zo'n rotwoord', zegt Jaski-medewerker Robbert van Ham. 'Het is ook niet zo netjes.' Corneille werkt gewoon hard, zegt Van Ham, ter verklaring van de niet aflatende stroom litho's, etsen en zeefdrukken, en de enorme hoeveelheid wijnflessen, stropdassen, pennen, agenda's en sieraden waaraan Corneille zijn naam verbindt. Een grote litho van de kunstenaar, uit 1996, kost 3250 gulden, inclusief de lijst. 'Wij zijn veruit het goedkoopst', aldus Van Ham.

Dat klopt. Bij Elisabeth den Bieman de Haas, een andere CoBrA-specialist in het Spiegelkwartier, kost een veel kleinere zeefdruk van de kunstenaar al 2700 gulden. Maar dan gaat het om een herdruk van het origineel uit 1947, ter ere van Corneilles 75ste verjaardag. Den Bieman de Haas heeft veel werken uit de 'echte' periode. Die heeft ze van de kunstenaars zelf gekregen, of op een veiling gekocht. Opmerkelijk: ook zij vertegenwoordigt de in Parijs wonende schilder in het buitenland.

De enorme hoeveelheid grafisch werk van Corneille die dateert van na de CoBrA-periode krijgt bij de galerie van Nico Delaive een andere naam: reproducties. 'Van veel waarde', weliswaar, maar niettemin reproducties. De kunstenaar maakt één litho, die met een dure techniek vele malen wordt herdukt, zet zijn handtekening eronder: klaar.

Verstokte CoBrA-verzamelaars weten het al lang, en de prijzen geven hetzelfde aan: werken uit 1948-'51 zijn bijzonderder dan de latere werken. Maar of de gemiddelde koper zich hier iets van aantrekt? Volgens de drie galeriehouders is die koper uit op kleuren, op kracht, op schoonheid. En dan komt hij al snel bij Corneille uit; 'Corneille', zegt Esther Benyacs van Delaive, 'is CoBrA voor de leek.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden