Cool. Top. Supertof. Jeetje.

BNN is na een vliegende start, met meer dan een miljoen kijkers, ingezakt. Omdat Bart de Graaff ziek is, zeggen medewerkers....

IN een Hilversumse kledingzaak maakt BNN opnames voor Oud en Wild. Elke week gaat presentator Ruud de Wild voor dit programma met een krasse bejaarde op pad. De Wild lummelt wat tussen kledingrekken, lampen en camera's. Hij heeft even niets te doen. Ondertussen filmt de cameraman de 75-jarige Henk Spitters, die voor het eerst een spijkerbroek aantrekt.

Terwijl Spitters worstelt in het pashokje, fluistert De Wild tegen een redacteur: 'Ik wil niet oud worden. Dertig vind ik al erg.' De regisseur haalt De Wild tussen de rekken vandaan: 'Ruud, jij gaat even naar dat pashokje en zegt dat het helemaal top is.' Over dit programma zegt De Wild even later: 'Ik vind het typisch BNN, om als jongerenomroep een programma over ouderen te maken.'

Voorlopig moet BNN Bart de Graaff missen. Eerder dan verwacht krijgt de jonge publieke omroep de maat genomen: wat is BNN nog waard zonder zijn oprichter? Want die is waarschijnlijk nog wel even ziek. Waar De Graaff de belangrijkste troef van BNN was, moet de omroep het nu op eigen kracht doen.

De kijkcijfers van BNN op zondagavond zijn de laatste twee maanden sterk gedaald: van de 1,2 miljoen kijkers in november waren er afgelopen zondag nog 500 duizend over. Dat komt door de afwezigheid van De Graaff, zeggen BNN-medewerkers. Zij vinden niet dat de programma's te dun zijn. Door hard te werken proberen ze het gemis van de oprichter te compenseren. 'We moeten meer dan Bart worden.'

Op zondagavond is BNN van negen tot tien te zien op Nederland 2. In dat ene uur duurt een gemiddeld onderwerp niet langer dan tien minuten en valt er veel te lachen. Bij De Graaff draaiden veel items om het beledigen of te kijk zetten van bekende Nederlanders. De commotie die dat opleverde was voor BNN welkome free publicity.

Presentator Eddy Zoëy neemt het celebrity-bashing nu over. Maar zo brutaal (hét BNN buzz-word) als Bart is de vriendelijke Zoëy niet. Het programma Teringtubbies, een persiflage op de Teletubbies van de BBC, heeft in september veel ophef veroorzaakt. Nadat de BBC de banden had opgevraagd om te bekijken of er van plagiaat sprake was, is Teringtubbie Tinky Binky nu 'de wijde wereld' ingetrokken. De pop knijpt vrouwen in hun billen of gaat met een travestiet naar de Wallen.

In het BNN-gebouw in Hilversum wordt de lunchtafel gedekt. 'Ik ruik gebakken eieren', zegt iemand. Een ander weet: 'We hebben helemaal geen bakplaat.' Een medewerker blijkt zijn camping-gerei mee te hebben genomen en voorziet het hele team van spiegeleieren. Van programma's tot lunch, het BNN-team draait vaak op enthousiasme en improvisatie. Kreten van verrukking klinken door de kamer. 'Wat een ei al niet losmaakt', zucht iemand.

Aan dezelfde tafel vergadert de redactie even later over de thema-avond van 15 maart - een tweemaandelijkse maandagavond van ruim drie uur. Vergaderen is voor kanslozen, vindt Laurens Drillich, hoofdredacteur televisie, die graag ziet dat BNN een 'rock 'n' roll-imago' heeft. In hoog tempo leidt hij de bijeenkomst.

Gepland is een documentaire over Amerikaanse b-films. 'Er zitten nogal wat fragmenten in met veel bloed en borsten', meldt Drillich. 'Als we om half acht beginnen, moeten we het ergste eruit snijden. Dan gooien we er nog een waarschuwing overheen voor jonge kijkers.'

Ook een reportage over Nederlandse filmmakers staat op het programma. 'We gaan op de HP/De Tijd-toer', zegt Maarten van Dijk, eindredacteur tv. 'Wij zeggen ook: er staat een nieuwe generatie op.' Drillich waarschuwt dat er weinig tijd is om een 'repo' in eigen land te maken. 'We moeten ook nog naar India voor dat item over de filmindustrie in Bombay.'

'Zo meteen komt een jongen van de filmacademie. Ik heb een filmpje van hem gezien, dat was goed', zegt Drillich. Hij stelt voor om deze student te vragen een item over jonge Nederlandse filmers te maken. De redacteuren roepen dat zij de reportage liever zelf maken, 'dat is veel leuker'. Geen tijd voor, besluit Drillich. 'En ik vind het ook sympathiek zo'n jongen een kans te geven.'

De student, Fabian Ruitenberg, komt binnen. 'Weet je wat van Nederlandse film?', vraagt Drillich, zonder een antwoord echt af te wachten. 'Heb je tijd, zin, wil je het doen?'

'Cool. Top. Supertof. Jeetje...' Ruitenberg is even zijn tekst kwijt. Hij probeert weliswaar zijn carrière vaart te geven door tapes naar verschillende omroepen te sturen, maar dit gaat echt hard. Het duurt heel even, dan stelt hij voor: 'Terstall, Westdijk en Crijns interviewen, de quotes versnijden en strak monteren.'

'Precies, zodat het geen traag programma wordt', zegt Drillich. Die angst lijkt overbodig. Drillich geeft Ruitenberg de tip zijn cameraman dit keer 'geen xtc te geven als hij draait'.

De gang van het BNN-kantoor is een jungle van fotolampen, statieven en kabels. Eddy Zoëy blijkt gefotografeerd te worden voor het jongerenblad Break Out. Het interview gaat vervolgens over vrouwelijke TMF-vj's en -dj's. Niet over televisiemaken, daar weet Zoëy niet zoveel van. 'Ik kijk eigenlijk nooit tv.'

Tv-eindredacteur Van Dijk vertelt na de vergadering dat de BNN-medewerkers erg op hun tenen lopen. 'We moeten twee keer zo goed zijn als de rest, want iedereen houdt ons in de gaten. We werken bijna allemaal tachtig uur per week.' Van de 7,9 miljoen gulden die BNN als aspirant-omroep per jaar aan tv te besteden heeft, kunnen niet meer mensen worden betaald. Doordat BNN niet over een eigen studio beschikt en het huren van studioruimte duur is, worden bijna alle programma's op locatie opgenomen. 'En dat maakt het extra zwaar', zegt Van Dijk.

Een ander probleem is het vinden van een vrouwelijke BNN-presentator. Nu vormen Zoëy en De Wild samen met De Graaff het team BNN-presentatoren. BNN is verweten een omroep voor en door jonge mannen te zijn. Mede daarom is Zoëy's vrouwenprogramma Eros bedacht en nu wil vice-voorzitter Gerard Timmer een vrouw als presentator erbij. Al een tijdje wordt gezocht naar een geschikte dame. 'Het barst van de mooie popjes', zegt Timmer, 'maar ze moet bagage hebben.'

Dat streven naar inhoud komt tot uiting in het programma Bookmakers, BNN's programma over schrijvers. Lulu Wang zit in een Chinese jurk achter de computer in haar Scheveningse huis. De kamers zijn barstensvol BNN-medewerkers en de opnames ogen chaotisch.

De schrijfster van Het Lelietheater protesteert als de interviewer haar een auteur noemt. 'Ik zie mijzelf níet als schrijver. Ik kook, ik sport, ik dans. Ik ben Lulu uit China, die als klein meisje al wilde schrijven. Maar ik ben zoveel meer.' 'Hartstikke goed', zegt de regisseur na een halfuur draaien, en de ploeg pakt de spullen in om Wang aan het strand te filmen.

In de uitzending neemt Bookmakers tien minuten in beslag. In een mooi gemonteerd item vertelt Wang over haar jeugd ten tijde van de Culturele Revolutie in China. En met als achtergrond Wang op het strand, wordt in tekstblokken iets over de Chinese geschiedenis verteld. Daarmee is het eigenlijk het enige serieuze programma-onderdeel van BNN's zondagavond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden