Controversieel milieurapport Lelystad Airport nu wel goedgekeurd

Het rapport over de geluidshinder door het nieuwe Lelystad Airport, dat in een eerdere versie grote rekenfouten bevatte, is gerepareerd. Volgens de onafhankelijke commissie-mer beschrijft het rapport de effecten van vluchten van en naar het vakantievliegveld nu wél goed. Daarmee verdwijnt een van de grootste obstakels voor de geplande opening van Lelystad Airport op 1 april 2020.

Lelystad AirportBeeld ANP

In haar besluit, dat vandaag is gepubliceerd, maakt de commissie-mer wel een kanttekening bij het positieve vonnis. ‘Aandachtspunt is dat in de beginjaren langdurig laag wordt gevlogen, waardoor in een groot gebied duidelijke geluidspieken optreden’, schrijft de commissie, die minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat daarom adviseert om de omwonenden uit te nodigen mee te denken over het beheersen van de hinder. De geluidspieken staan de opening van Lelystad, waar jaarlijks maximaal 45 duizend vliegtuigen zullen landen en opstijgen, echter niet in de weg.

Het oordeel van de commissie-mer is een tegenvaller voor de tegenstanders in Overijssel en Gelderland. Zij hoopten dat Lelystad Airport fikse vertraging zou oplopen door de noodzaak van een gloednieuwe mer. Jan Rooijakkers, lid van de delegatie die namens de omwonenden in gesprek is met het ministerie, hoopt nog altijd op uitstel en uiteindelijk afstel van het vliegveld in Flevoland. ‘Misschien niet vanwege fouten in de mer, maar wel met het argument dat de ongebreidelde groei van de luchtvaart moet stoppen. Ik heb nog steeds goede hoop dat ChristenUnie en D66 verstandig worden en nee zeggen.’

De mer over Lelystad Airport moest terug naar de tekentafel nadat omwonende Leon Adegeest in oktober 2017 ontdekte dat er fouten in de berekeningen van de geluidsoverlast zaten. Adegeest, een softwarespecialist, moest daarvoor zelf een rekenmodel ontwerpen. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu werd overvallen door het bericht dat er fouten in de mer zaten: in 2014 oordeelde de commissie-mer immers nog dat het rapport over de verwachte milieueffecten correct was uitgevoerd. Dat oordeel bleek onterecht.

Vanwege de problemen met de mer en het aanhoudende rumoer over de aanvliegroutes van Lelystad Airport - volgens de bewoners van Overijssel en Gelderland scheren de vliegtuigen straks veel te laag over hun provincies – besloot minister Van Nieuwenhuizen in februari het vliegveld met minimaal een jaar uit te stellen. In plaats van op 1 april 2019 mag Lelystad nu pas op 1 april 2020 de deuren openen. Een gevoelige klap voor Lelystad Airport-eigenaar Schiphol, dat aandrong op een spoedige opening.

Bij de persconferentie waarop Van Nieuwenhuizen het uitstel bekendmaakte, presenteerde zij ook meteen de gerepareerde mer. Volgens de minister waren daarin alle rekenfouten hersteld. Een onderzoeksbureau kon evenmin fouten in de herstelde mer ontdekken. De onafhankelijke commissie-mer, die adviseert over de inhoud en kwaliteit van milieueffectrapporten, oordeelt nu dat de verwachte effecten van toekomstige vluchten van en naar Lelystad inderdaad goed zijn beschreven.

In februari kwam de commissie-mer nog in opspraak. Uit onderzoek van de Stentor bleek dat een van de deskundigen die de rekenfouten herstelden, getrouwd was met de directeur van de commissie. De expert, Stefan Morel, schreef het plan van aanpak voor de mer-reparatie. Eind januari trok Morel zich terug na vragen van de bewoners over zijn onafhankelijkheid. Volgens de commissie was van belangenverstrengeling nooit sprake omdat de directeur zich niet inhoudelijk met de mer bemoeide.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden