Column

Controverses en memes mengen fantastisch, maar niet als reclame

Er zijn pr-bureaus die denken een schandaal op te kunnen lossen met een ludieke meme-generator.

Meme van Bill Cosby.

Het lijkt een goed idee, een meme-generator lanceren als filmpromotie. Een plek op internet creëren waar mensen met een paar drukken op de knop een meme kunnen maken; zo'n foto met een gekke tekst erbij die je wel eens via de app of sociale media krijgt. Laat talloze verveelde internetters lekker met je film aan de slag gaan en een van hen bedenkt vast iets dat viral kan gaan. Hopla, bijna gratis reclame.

Het publiciteitsteam van Ghost in the Shell stortte zich er enthousiast op. In hun meme-generator kun je zelf een plaatje uploaden en de tekst 'I am...' aanvullen. 'Wat maakt jou uniek?', staat erboven, om de creativiteit te prikkelen. En anders hadden de makers nog wel wat suggesties. 'Ik ben krachtig', bijvoorbeeld, of 'ik ben een dromer'.

Nou, ideeën hadden meme-makers niet nodig hoor. Die wisten in no time zelf iets te verzinnen. Ghost in the Shell wordt namelijk al maanden beschuldigd van whitewashing: het is de verfilming van een Japanse animatiefilm waarbij de hoofdrol wordt gespeeld door Scarlett Johansson. De zoveelste witte acteur die de rol van een Aziaat speelt. Bij iedere trailer, bij elke naar buiten gebrachte foto laait die kritiek weer op. Dus maakte iemand een meme van Johansson met de tekst 'Ik ben... Aziatisch'. Anderen plakten een foto van Aziatische actrices achter het Ghost in the Shell-logo met de tekst 'Ik ben... degene die de hoofdrol had moeten spelen'.

Hoe is het mogelijk dat het hele meme-generator-idee niet is afgebrand aan de vergadertafel? Waren er alleen maar mensen aangeschoven die niet weten hoe het internet werkt? Had geen van hen ooit een Bill Cosby-meme gezien? Twee jaar geleden, toen de ene na de andere vrouw de komiek beschuldigde van drogering en verkrachting, leek het zijn pr-team om ondoorgrondelijke redenen óók een goed idee om een meme-generator te lanceren. Zodat mensen grappige teksten konden verzinnen, bij foto's van Cosby met koptelefoons bijvoorbeeld (dat werd: 'Nu kan ik je niet horen als je nee zegt.'). Of van een verward kijkende Cosby ('Wat zei ze? Hoe kan ze dat nou weten? Ze sliep!'). Of Cosby in een hypnotiserende groene trui ('Kijk naar mijn trui... Je wordt slaperig...').

Ja, controverses en memes mengen fantastisch, alleen niet als reclame. Sowieso zijn memes daar niet geschikt voor. Het hele punt van zo'n plaatje is dat het grappig is. En voor meme-generators geldt: het wordt pas echt leuk als ze niet gebruikt worden zoals ze bedoeld zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.