Controle

In Nederland sterven per dag ruwweg 3,5 mensen in het verkeer. Daarnaast raken heel veel mensen (ernstig) gewond. Dit kost de maatschappij per jaar de nodige miljarden in de gezondheidszorg....

A.C. van Breugel

In Nederland wordt er door een groot aantal verkeersdeelnemers maar op los gereden, de pakkans is klein, de 'winst', meestal tijdwinst, wordt groot geacht. Het 'eerst ikke, de rest kan stikke'-gevoel wordt bijna nergens zo tastbaar gevoeld als in het verkeer. Die houding zorgt ervoor dat er veel overtredingen worden begaan. Dat loopt van de 100 maal, 99 maal goed af, die ene keer dat het niet goed afloopt kan de politie, GGD en brandweer op komen draven om hulp te verlenen. Geeft verder niets, die zijn ervoor. Maar heel vaak is het ongeval het directe gevolg van de overtreding.

Burgemeester Mangelmans van Best betwijfelt of de verkeersveiligheid is gediend met verkeerscontroles (de Volkskrant, 6 oktober). Volgens hem is het aan de burger niet uit te leggen als hij net bekeurd is, dat er voor verkeerscontroles blijkbaar meer politieagenten inzetbaar zijn dan voor andere politietaken. Hij vergeet daarbij dat de politie ook ingezet moet worden als er een verkeersongeval gebeurt. Hij vergeet daarbij ook de tijd die de politie in administratie moet steken om deze zaak zo op papier te zetten, dat de benadeelde zijn schade of smart vergoed krijgt en de veroorzaker gestraft wordt.

Het debet dat de controles genereren, is maar een fractie van wat de kosten zijn die door de ongevallen ontstaan. Als de pakkans groter wordt geacht door de gemiddelde verkeersdeelnemer, zal hij ook zijn rijgedrag daarop aanpassen. Het rijk onderkent dit en heeft daarom extra geld beschikbaar gesteld voor verkeershandhaving. Al scheelt het maar één dode of een aantal zwaargewonden per dag, dan dat is de inspanning alleen al waard.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden