Contextrijke leerlingen? Doodeng zijn ze

Het gebouw is on-Hollands, zo licht en ruim. Ik kom net terug uit het licht en de ruimte van Zweden en stroom naadloos in....

Mijn nieuwe school doet aan contextrijk leren. Een soort van Nieuw Leren zonder de experimenteerfase. Derhalve is het er ook geen zootje.

Het gebouw is aangepast, dat scheelt de helft. Contextrijk zonder goed gebouw, dakennie. Vooral niet proberen: drie klassen in één vooroorlogs lokaal, want dat levert geheid problemen op. Twee brugklassers passen samen op een stoel; verliefde stelletjes ook. Daarmee houdt het op. Dan is er een twintigtal laptops nodig, een stilteruimte en vul maar aan. ‘Ssst, Marco, er zit een brugsmurf naast je die een toets maakt.’ Terwijl Marco zich omdraait, rolt de smurf van zijn stoel. Marco zit in 5-havo en is nogal breedgeschouderd.

Daarbij is het leerwerk nu eens niet buiten de maatschappij geplaatst. Ik zie in gedachten een aantal conculega’s van andere scholen geïrriteerd fronsen: ‘Al Het Leren Is Onderdeel Van De Maatschappij.’Nope. Mag ik even vingers zien van lezers die hun rijtjes van Duits nog kennen?

Ah, dat zijn er een hoop. Kunt u die ook toepassen in zínnen, als u een hotelkamer reserveert? Tja. Had u bijvoorbeeld maar een Talendorp gehad op uw school, met een Bierstube en een Hotel Zum Post*

De afstanden binnen het gebouw zijn het enige nadeel. Tot nu toe. Ik overweeg skates, maar de trappen houden me tegen. Van de receptie naar het atelier kost een stief kwartiertje. Voor het gymnasium een academisch kwartiertje, maar laat ik ze niet wijzer maken dan ze al zijn. Van al dat contextrijke krijg je namelijk een ander soort leerlingen. Het soort dat selectief luistert;conclusies trekt. Doodeng.

Voorts mag ik meedoen met de ‘onderwijsarchitecten’, want er moet wel geïnnoveerd en gesleuteld worden. Voorlopig graaf ik wanhopig naar de zogenoemde retrieval cue die een onafgemaakte studie Onderwijskunde heet. Mijn hersenen willen niet meewerken om het juiste geheugenlaatje te openen. Ergens is iets misgegaan met de context. Ik heb meer aan de realiteit en het materiaal dat al ontwikkeld is. Niet alles is naadloos in het curriculum opgenomen, maar wel degelijk leerzaam. We nemen het onder de loep.

Nu nog wat expertise ingehuurd om mee te helpen. Het geld is er. Zal ik dat nog even herhalen? Het geld is er. Ongelofelijk.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden