Contact, Superman 2, The Wind Rises

Jodie Foster in Contact. Beeld x

Contact (Robert Zemeckis, 1997)

Fox, 20.00-22.30 uur.

Spectaculair, maar ook gevoelig sf-drama. Als wetenschapster Ellie Arroway wil Jodie Foster de hele wereld bewijzen dat buitenaards leven bestaat. Regisseur Zemeckis koppelt de grootse, spectaculair vormgegeven zoektocht overtuigend aan het persoonlijke gemis dat wetenschapster Arroway voelt; misschien zoekt ze eigenlijk vooral naar contact met haar veel te vroeg overleden ouders.

De fysieke én mentale reis die Arroway in de film zal afleggen, wordt prachtig aangekondigd in de fenomenale openingsscène. Die lijkt de kijker in één lange ononderbroken, achterwaartse opname naar de rand van het universum te willen voeren. Aan het begin van de scène zweeft de camera als een satelliet boven de aarde en kun je nog even denken dat er iets mis is met het geluidskanaal van je televisie: Zemeckis en zijn geluidsontwerpers storten een kakofonie aan muziek en klanken in de speakers, alsof je naar tien radiozenders tegelijk luistert. Terwijl de aarde uit zicht verdwijnt en sterren en planeten voorbij zoeven, verandert dat geluid voortdurend: de klanken worden ouder (van een liedje van de Spice Girls naar een toespraak van Hitler) en dunner, tot uiteindelijk niets dan geruis overblijft. Een verbeelding, zo stelde Zemeckis zich voor, van het akoestische afval dat we sinds de eerste radio-uitzendingen de ruimte in hebben gestuurd.

Tegen het einde krijgt het shot ook een metafysisch karakter: eerst nog een wolk hemellichamen en dan, met een raadselachtige overgang, glippen we via de ogen van een nog jonge Ellie (Jena Malone) terug de 'gewone' wereld binnen. Wat hebben we nu zojuist gezien? Een innerlijke reis naar de grenzen van het heelal? In elk geval is het een scène om terug te spoelen, nóg eens te kijken en lekker over te filosoferen. En dan moet de rest van Contact nog komen.

Superman 2 (Richard Lester, 1980)

SBS 9, 20.30-22.45 uur.

Fijne vervolgfilm waarin Christopher Reeve opnieuw de bebrilde romanticus Clark Kent speelt, met zijn dubbelleven als Superman. Dit keer krijgt hij het aan de stok met drie ontsnapte gevangenen van zijn vernietigde thuisplaneet Krypton, die samen met aartsvijand Lex Luthor (Gene Hackman) de aarde willen veroveren en Superman een kopje kleiner willen maken. Een geval van slechte timing: laat net nu Kents collega en love interest Lois Lane (Margot Kidder) erachter komen dat brillemans en de man van staal dezelfde zijn. Smakelijke onzin met waterstofbommen, hologrammen en de Niagarawatervallen, met voor die tijd geweldige trucages die een stuk charmanter zijn dan menig hedendaags CGI-spektakel.

The Wind Rises (Hayao Miyazaki, 2013)

Film 1 Sundance, 01.20-03.21 uur.

De Japanse animatiegrootmeester Miyazaki schept in The Wind Rises (ditmaal écht zijn allerlaatste film, al weet je het ook dan niet helemaal zeker), nu eens geen sprankelende fantasiewereld à la Spirited Away, Howl's Moving Castle of Ponyo. De film is een onvervalste ode aan Jiro Horikoshi (1903-1982), de ingenieur die enkele van Japans belangrijkste gevechtsvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog ontwierp. Terwijl Miyazaki Jiro's loopbaan volgt, blijft de oorlogsdreiging sluimeren. Een fantastisch vormgegeven, ijzingwekkende scène rond de verwoestende aardbeving van 1923 verwijst naar de bombardementen van Hiroshima en Nagasaki. En dan wordt-ie verliefd op Nahoko, een meisje dat al schilderend haar eigen hommages brengt aan de hemel en de wolken. Daar krijgt ook de film zijn vleugels.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden