Consumptie 13 procent lager dan vorig jaar, ABN verwacht ‘ongekende krimp’

Sinds het begin van de intelligente lockdown besteedt de Nederlandse consument 13 procent minder dan een jaar geleden in dezelfde periode. Herstel van de verwachte recessie zal moeizaam verlopen, verwacht ABN Amro.

Het paasweekend was ‘toonaangevend’ voor de lockdowneconomie, er werd 22 procent minder geconsumeerd dan vorig jaar. Beeld BSR Agency

De economen van ABN Amro verwachten een ‘ongekende krimp in consumptie’, schrijven ze in een vrijdag verschenen rapport. Op basis van transactiedata en CBS-cijfers is de inschatting dat de consumptie in 2020 met 5 procent zal dalen ten opzichte van 2019. Ze gaan er daarbij van uit dat de intelligente lockdown twee maanden zal duren, van 12 maart tot 12 mei, en daarna stapsgewijs wordt opgeheven. Ter vergelijking: op het dieptepunt van de van de financiële crisis in 2009 daalde de consumptie met ongeveer 2 procent.

Sinds de aankondiging van de maatregelen is de consumptie met 13 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Het paasweekend is daarbij ‘toonaangevend’ voor de lockdowneconomie, schrijven de onderzoekers. Dit jaar werd er tijdens het paasweekend, waarin normaal gesproken uitstapjes worden gemaakt en mensen uiteten gaan, 22 procent minder geconsumeerd dan vorig jaar. 

Door het sluiten van de horeca en het gegeven dat veel Nederlanders thuiswerken profiteren de supermarkten en lokale speciaalzaken. Ook wordt er veel meer eten besteld: het aantal onlinebestellingen bij restaurants verdubbelde ten opzichte van 2019. Maar het bestellen weegt niet op tegen de daling van 74 procent van uitgaven in de traditionele horeca.

Doordeweeks

Tijdens de coronacrisis is er bijna geen verschil meer tussen uitgaven doordeweeks en in het weekend. Normaal gesproken geeft de Nederlander in het weekend veel meer geld uit in de horeca. Ook aankopen bij speciaalzaken en doe-het-zelfzaken worden traditioneel in het weekend gedaan, maar doordat veel consumenten thuiswerken, gebeurt dat nu ook doordeweeks. 

Daarbij geeft de Nederlander in een crisis veel minder uit dan consumenten in buurlanden. Volgens de economen van ABN Amro komt dat doordat onze financiële buffers minder makkelijk opneembaar zijn. Veel geld zit in pensioenen en vastgoed en is daarom niet uit te geven. Dit is ‘een gift als de economie groeit, maar een gif als de economie stagneert’, volgens de onderzoekers.

Mede daarom zal economisch herstel moeizaam zijn, schrijven de economen. Na de verwachte recessie in 2020 zal de consumptie in 2021 weer stijgen, maar nog niet genoeg om de verliezen goed te maken. Door de financiële onzekerheid gaan huishoudens grote aankopen uitstellen en horeca en recreatie zullen moeite hebben om zich aan te passen aan de 1,5 meter-economie. 

De economische gevolgen van de coronacrisis

De wereld gaat de grootste crisis sinds de Grote Depressie in de jaren dertig van de vorige eeuw beleven, voorspelt het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

De economische crisis waarin we verzeild raken verschilt radicaal van die van twaalf jaar geleden. Pieter Klok legt uit hoe dat komt, wat er gebeurt, wat er kan gebeuren en waarom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden