Consumentenlifestylemagazine Radar+ zit ergens tussen de Consumentengids en Libelle in

Wat is lezenswaardig deze week? Vandaag: in 'consumentenlife-stylemagazine' Radar+ gaat het veel over geld. Dat maakt niet gelukkig.

Het boegbeeld van het succesvolle tv-programma Radar hoeft in het blad Radar+ niet bij naam te worden genoemd. Bij de foto op de cover ontbreekt haar naam en bij haar voorwoord kan worden volstaan met Antoinette.

Zij van Hertsenberg dus, sinds jaar en dag de vriendelijk ogende, maar meedogenloze stormram namens gedupeerde consumenten. Het voorwoord in het overigens vriendelijke geprijsde (euro 3,95) en zes keer per jaar verschijnende blad, wekt daarom enige verbazing.

Hertsenberg heeft het over joggen. Dat doet ze liever dan hardlopen, want daar kreeg ze blessures van. Het steekje onder water is voor hardlopers, met hun volgens haar aanstellerige apps en hartslagmeters, speciale sokken en peperdure schoenen.

Radar+ is volgens het eigen verkooppraatje een 'consumentenlifestylemagazine', gericht op mensen die tijd en geld willen besparen en zo hun leven leuker en makkelijker willen maken. Het zit ergens tussen de Consumentengids en Libelle in.

Op twee plekken wordt de winterdip of winterdepressie onder de loep genomen, met behulp van de trouwe bondgenoten van het Radar- testpanel van het tv-programma. Dip en depressie worden lukraak door elkaar gebruikt. Maar liefst 33 procent van de respondenten zou er last van hebben. De grootste aanjager is het weer.

'Thuis gezellig maken' is een populaire (82 procent) tegenaanval, evenals 'overdag naar buiten' (83 procent). Op de eerste plaats staat 'zon' (88 procent), wat de vraag oproept hoe je aan zon komt als die weer eens dagenlang schuilgaat achter de wolken. De beste tip staat elders en is van een klinisch psycholoog. Lichttherapie helpt 70 à 80 procent van de patiënten van de klachten af.

De bodem onder Radar+ is geld. Het is overal. Een vrouw vertelt dat haar 13-jarige dochter haar zakgeld belegt in bitcoin en in de column van Mischa Blok (presentator van Radar Radio) heeft een jongeman schoenen van 850 euro gekocht.

Ook wordt becijferd dat een kind van een gezin met een modaal inkomen in achttien jaar bijna 80 duizend euro kost. Het maakt allemaal niet uit, want een paar pagina's verderop staat dat geld niet gelukkig maakt.

Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat we nergens zo vaak over ruziemaken als over geld. 60 procent van de Nederlandse stellen heeft er weleens bonje over. Minstens een van de oorzaken is verbazingwekkend: gierige mannen hebben een zwak voor kooplustige vrouwen. En andersom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden