Consumentenbond waarschuwt voor ‘schimmige uitvaartverzorgers’: vaak onbesproken kosten na uitvaart

Veel uitvaartverzorgers zijn erg onduidelijk over hun tarieven en geven geen overzicht van de totale kosten. Nabestaanden krijgen hierdoor vaak pas na de uitvaart een goed beeld van de rekening en zien dan regelmatig nog onbesproken kosten verschijnen, dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Een medewerkster van een crematorium laat de handelingen zien van het plaatsen van de kist (in deze geen dode). Beeld Marcel van den Bergh

Van de 180 uitvaartverzorgers die de afgelopen tijd een vragenlijst van de Consumentenbond kregen opgestuurd, gaf 90 procent geen antwoord op de vragen. Meer dan 40 procent heeft haar prijzen niet op de website vermeld. Qua kostenplaatjes verschillen uitvaartbedrijven vaak enorm van elkaar: zo kost een massief eiken kist bij sommige uitvaartbedrijven 375 euro terwijl andere er 1.185 euro voor in rekening brengen.

De Consumentenbond vroeg daarnaast zeventienhonderd panelleden over hun ervaringen met de uitvaartbranche. Hier wordt het beeld van een grote hoeveelheid ‘schimmige’ uitvaartverzorgers bevestigd. Vaak wordt helemaal niet gesproken over kosten. Pas wanneer er ‘expliciet’ naar wordt gevraagd, geeft menig uitvaartbedrijf openheid van zaken. Uit onderzoek van het Nibud bleek eerder al dat een gemiddelde uitvaart 7.500 euro kost, terwijl mensen de kosten zo’n 1.500 euro lager inschatten.

‘Bij een uitvaart zijn zoveel verschillende kostenaspecten betrokken. Dat kan enorm oplopen. Vaak gaat het om maatwerk’, zo verklaart Leen van Loosen, voorzitter van brancheorganisatie Nardus. ‘Wees tijdens het eerste gesprek al open over de kosten door middel van een duidelijke offerte en bekrachtig die met een handtekening: zo zorg je voor transparantie. Want als er na zoveel verdriet en emotie ook nog een financiële tegenslag komt, dan zorgt dat voor een extra harde klap.’

Nabestaanden worden nu volgens de Consumentenbond na de uitvaart regelmatig geconfronteerd met onbesproken kosten. Bijvoorbeeld door extra consumpties en meer tijd voor de afscheidsbijeenkomst of condoleance. Zo raakte uitvaartorganisatie Yarden vorig jaar in opspraak doordat het bedrijf nabestaanden tot duizenden euro’s te veel liet betalen voor de uitvaart van hun familielid.

‘We hopen dat consumenten zich bewust worden van de prijsverschillen en het belang van het vooraf goed weten wat de kosten zijn. Zodat nabestaanden achteraf niet voor verrassingen komen te staan’, zo verklaart een woordvoerder van de Consumentenbond. De belangenvereniging roept uitvaartverzorgers op om ‘transparanter’ te zijn en meer duidelijkheid te bieden over hun tarieven.

In het onderzoek werd de panelleden ook gevraagd naar hun tevredenheid over allerlei aspecten van de verzorging van de uitvaart. Gemiddeld genomen waren de respondenten redelijk content. Over de kostenvoorlichting en nazorg zijn zij, niet geheel verrassend, het minst tevreden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden