Nieuws

Consumentenbond: Transavia moet gedupeerde passagiers keuze geven tussen geld of omboeking

Bij het schrappen van vluchten moet Transavia passagiers de keuze geven tussen terugbetaling of een andere vlucht. Bijna vierduizend vliegtickets werden na annulering niet omgeboekt en daarmee handelt de luchtvaartmaatschappij onrechtmatig, stelt de Consumentenbond.

Anna de Haas
Vliegtuigen van Transavia op Schiphol.  Beeld ANP
Vliegtuigen van Transavia op Schiphol.Beeld ANP

De luchtvaartmaatschappij maakte woensdag bekend dat tussen 7 juli en 4 augustus 240 vluchten geschrapt worden om de drukte op Schiphol enigszins te beperken. Van de 13 duizend boekingen die door de maatregel getroffen worden, kreeg 70 procent een alternatief aangeboden. Voor de overige passagiers was er geen vervangende vlucht beschikbaar, schrijft Transavia op haar website.

Daarmee overtreedt de luchtvaartmaatschappij Europese wetgeving, aldus de Consumentenbond die erop wijst dat passagiers altijd mogen kiezen tussen terugbetaling of een nieuw vliegticket op dezelfde vertrekdatum of een datum naar keuze. Transavia bood reizigers, naast geld terug, alleen de mogelijkheid voor een vlucht na de zomer. Transavia moet consumenten informeren over de mogelijkheid om zelf een andere vlucht voor te stellen. Desnoods bij een andere vliegmaatschappij, zegt topvrouw Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

Transavia laat in een reactie weten zich niet te herkennen in de kritiek. ‘We doen er alles aan om onze passagiers om te boeken en een alternatief te bieden.’ Het omboeken van vliegtickets naar augustus is volgens de luchtvaartmaatschappij lastig, omdat er een risico bestaat dat het bedrijf ook in die maand capaciteit moet inleveren door de personeelstekorten op Schiphol. Transavia wil naar eigen zeggen voorkomen dat het passagiers twee keer moet teleurstellen.

Geen juridische stappen

De Consumentenbond wijst ook op het personeelstekort bij Transavia als een andere oorzaak voor de annuleringen. Wanneer een vlucht om die reden binnen twee weken voor vertrek wordt geschrapt, hebben passagiers volgens de Consumentenbond recht op een financiële vergoeding. ‘En als ze al op reis zijn of op de luchthaven staan, ook op verzorging.’ De vliegmaatschappij moet haar passagiers daarop wijzen, stelt Molenaar.

De Consumentenbond wil geen juridische stappen ondernemen tegen Transavia, maar zegt de luchtvaartmaatschappij en haar concurrenten scherp in de gaten te gaan houden de komende maanden. KLM gaat rond de zevenduizend stoelen per dag schrappen in juli. Ook Easyjet moet vluchten annuleren. Al wil het bedrijf vakantiegangers ontzien door voornamelijk zakelijke vluchten te schrappen.

De bond gaf eerder aan te kijken of het Schiphol namens consumenten aansprakelijk kan stellen voor de geleden schade, maar vreest dat dit ‘erg lastig is’. Consumenten hebben namelijk geen directe overeenkomst met de luchthaven.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden