Consumentenbond: patiënt moet te lang wachten voor huisartsenpost aan lijn komt

De telefonische wachttijden bij huisartsenposten zijn ontmoedigend lang. Dit concludeert de Consumentenbond dinsdag op basis van eigen onderzoek. Het dieptepunt was een wachttijd van 26 minuten bij de Centrale Huisartsen Post Zuid-Oost Brabant.

Balie van een huisartsenpraktijk.Beeld anp

De bond belde veertig huisartsenposten (HAP) telkens twintig keer op een niet-spoedlijn. 'En daar werden we niet blij van', zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. 'Van de veertig zijn er 38 niet in staat om het merendeel van de telefoontjes binnen twee minuten aan te nemen.'

Volgens de streefnormen van huisartsenposten moet 75 procent van de niet-spoedeisende telefoontjes binnen twee minuten worden beantwoord. Volgens het onderzoek van de Consumentenbond lukt dit slechts 20 procent van de huisartsenposten.

De HAP Amsterdam scoort het slechtst: bij zeventien van de twintig belpogingen was de wachttijd langer dan twee minuten; gemiddeld zelfs tien minuten. De grens van twee minuten is belangrijk om te voorkomen dat consumenten de spoedlijn gaan bellen. Die lijn is uitsluitend bedoeld voor acute gevallen en moet binnen 30 seconden worden opgenomen.

Verbinding verbroken

Tijdens het onderzoek werd tien keer de verbinding door een huisartsenpost verbroken, en dat soms na elf minuten in de wacht te hebben gestaan. Alleen Doktersdienst Groningen en Dienstenstructuur Zuidwest Drenthe Noordwest Overijssel wisten alle telefoontjes binnen twee minuten te beantwoorden.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) noemt de resultaten van het onderzoek 'zorgwekkend', maar wil het eerst bestuderen voor er stappen worden ondernomen tegen huisartsenposten die te laat opnemen, aldus de Consumentenbond.

De Vereniging Huisartsenposten Nederland (Vhned) maakte vorige week al bekend dat de posten telefonisch moeilijker bereikbaar zijn geworden vanwege toegenomen werkdruk. 'Het aantal telefoontjes, consulten op de huisartsenpost en visites neemt toe. De zorgvraag is complexer geworden doordat kwetsbare ouderen langer thuis blijven wonen', verklaart een woordvoerster. Zij benadrukt wel dat bereikbaarheid op de spoedlijn van huisartsenposten nog altijd 'supergoed' is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden