Consumentenbond opent jacht op 'kletspraatjes'

De Consumentenbond opent de jacht op onzinnige verkoopclaims, misleidende etiketten en verleidelijke plaatjes op verpakkingen. Met de start van de campagne 'kletspraatjes' wil de bond fabrikanten dwingen om eerlijker te zijn over hun producten.

Een callcenter. Foto ter illustratieBeeld ANP

Vandaar ook dat de bond consumenten oproept om verwonderlijke claims en beweringen op producten te melden. 'We roepen consumenten op om zelf de etiketten ook eens te bestuderen en ons meer van dit soort absurde voorbeelden te sturen. De echt serieuze gevallen zal de Consumentenbond aangeven bij de Reclame Code Commissie of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit', aldus directeur Bart Combée.

De Consumentenbond geeft zelf al een paar voorzetjes. Zo wordt er volgens de organisatie op verpakkingen van ketchup vaak enthousiast beweert dat er 0 procent vet in zit. 'Maar er zit nooit vet in ketchup en ondertussen zit de fles boordevol suiker.'

'Of ze gaan creatief om met de namen van ingrediënten en noemen houtskool (E153) in drop 'carbo medicinalis vegetabilis', aldus de bond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden