Consumentenautoriteit, NMa en OPTA samengevoegd tot één toezichthouder

Consumentenautoriteit, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaan vanaf vandaag verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt.

Chris Fonteijn, de beoogde bestuursvoorzitter van de Autoriteit Consument en Markt. Beeld ANP

De drie toezichthouders hielden los van elkaar in de gaten of bedrijven zich aan de regels houden en of de rechten van consumenten niet worden geschonden. De fusie, die is afgesproken door het vorige kabinet, moet zeker 7,5 miljoen euro aan kosten besparen. Ook moet het leiden tot een efficiëntere en flexibelere organisatie.

'Door de samenvoeging brengen we het beste uit drie werelden bij elkaar, waardoor wij de effectiviteit van ons toezicht kunnen vergroten. Wij zijn verheugd om per 1 april van start te gaan', aldus Chris Fonteijn, de beoogde bestuursvoorzitter van de Autoriteit Consument en Markt. Samen met Henk Don en Anita Vegter vormt hij het bestuur van de nieuwe toezichthouder.

Kritiek
De oprichting van de Autoriteit Consument en Markt moest drie maanden worden uitgesteld omdat de Eerste Kamer twijfels had over de nieuwe superwaakhond. De taken en verantwoordelijkheden van de drie organisaties zouden te divers zijn om onder één dak verder te gaan. Ook is er kritiek op de vergaande bevoegdheden die de nieuwe toezichthouder krijgt, terwijl van de huidige organisaties bekend is dat ze vaak door de rechter in het ongelijk worden gesteld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden