Consumenten geven meer uit, vertrouwen blijft hetzelfde

Consumenten hebben in juli meer uitgegeven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Er werd vooral meer besteed aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.

redactie
null Beeld anp
Beeld anp

Er werd in de zomermaand concreet 1,3 procent meer uitgegeven dan in juli 2014, aldus het statistiekbureau. Met 5,4 procent stegen de uitgaven aan duurzame goederen het sterkst. De toegenomen aankopen voor woninginrichting en apparaten hangt overigens samen met de opleving van de woningmarkt.

Omstandigheden gunstiger

Aan andere goederen, zoals gas en motorbrandstoffen gaven consumenten 1,5 procent meer uit. Daarentegen besteedden ze 1,6 procent minder aan voedings- en genotmiddelen dan een jaar eerder. Verder werd 0,9 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, merkte het CBS op.

Volgens de zogenoemde Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in september per saldo een fractie gunstiger dan in juli. Ze waren wel slechter dan in augustus. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden gunstiger of minder gunstig zijn geworden. De verslechtering in september ten opzichte van augustus komt onder meer omdat het oordeel over toekomstige werkgelegenheid een stuk negatiever is geworden.

null Beeld anp
Beeld anp

Vertrouwen nauwelijks veranderd

Volgens het CBS is de stemming onder Nederlandse consumenten in september nauwelijks veranderd ten opzichte van augustus. Het consumentenvertrouwen komt uit op 5, een maand eerder was dat 6.

Het vertrouwen is al vier maanden vrij stabiel. De lichte daling in september komt vooral doordat consumenten minder positief zijn over het economisch klimaat. De koopbereidheid van consumenten is juist iets minder negatief.

Met 5 ligt het consumentenvertrouwen in september boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit op 27. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 met min 44.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden