Consumenten geven kwart meer uit aan duurzaam eten

Ondanks de crisis hebben consumenten vorig jaar een kwart meer uitgegeven aan duurzaam voedsel dan in 2011. Terwijl de totale uitgaven aan voeding licht daalden, steeg de omzet van milieu- en diervriendelijke producten in 2012 tot 2,2 miljard euro. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2012, die jaarlijks door het ministerie van Economische Zaken wordt gepubliceerd.

AMSTERDAM - De meeste dier- en milieuvriendelijke producten gingen over de toonbank bij supermarkten. Die maakten ruimte in hun schappen voor verantwoorde A-merken en verduurzaamden hun huismerken. Hierdoor steeg de verkoop met 34 procent. Van alle etenswaren die werden verkocht, was vorig jaar 5,5 procent duurzaam. Het jaar daarvoor was dit nog 4,4 procent.


Vooral de verkoop van duurzaam vlees is toegenomen. Dat is te verklaren door het uitgebreide vleesassortiment van de supermarkten. Van het beschikbare varkensvlees is op dit moment 40 procent duurzaam. Twee jaar geleden was dat nog geen 4 procent. Johan Bakker van de Wageningen Universiteit, die het onderzoek voor de monitor heeft gedaan, denkt dat dit komt door een mentaliteitsverandering. 'Er zijn steeds meer flexitariërs. Als iemand geen zeven keer per week vlees eet maar drie keer per week, is hij bereid meer te betalen voor een echt goed stuk vlees.'


In hoeverre bewustere keuzen van de consument te maken hebben met de groei, is niet geheel duidelijk. Behalve nieuwe producten, krijgen ook bestaande producten namelijk een duurzaamheidslabel. Hoeveel van de groei van de duurzame verkopen komt doordat bestaande producten nu als duurzaam worden geregistreerd, kan Bakker niet zeggen. 'Het is onbegonnen werk om uit te zoeken hoeveel van de totale groei afkomt van al bestaande producten.' De onderzoeker benadrukt dat de productie van bijvoorbeeld hagelslag wel duurzaam moet zijn om het keurmerk te krijgen. 'De chocola is dan niet per se anders, maar het bedrijf voldoet nu aan alle regels om het keurmerk te krijgen.'


Johan Bakker Onderzoeker Wageningen Universiteit

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden