Consument wil gemak, comfort en service

De moderne consument is grillig, onderhevig aan stemmingen en stelt voortdurend zijn voorkeuren en prioriteiten bij...

In de zomeruitgave van het blad Visie van Wilma Vastgoed, legt het bouwbedrijf uit dat bij binnenstedelijke bouwprojecten rekening gehouden moet worden met de consument.

Die heeft tegenwoordig namelijk meer tijd, geld en kennis dan ooit. Hij accepteert geen beperking meer van het aanbod van producten en diensten. Als iets hem niet bevalt stapt hij naar de concurrent.

De detaillist zit met de handen in het haar, maar er is redding. Er is één gemeenschappelijke deler in het nukkige consumentengedrag. En dat is dat hij behoefte heeft aan kwaliteit, gemak, comfort en service.

Dit geniale inzicht heeft volgens Wilma gevolgen voor de inrichting van de binnenstad. Nu lijken alle winkelcentra en winkelstraten op elkaar, maar dat kan anders.

Wilma wil de winkelcentra indelen naar thema's, zoals sport en spel, hobby, reizen. Ook een meubelboulevard is hier een voorbeeld van. Een concentratie van branches, assortimenten en ondersteunende diensten gericht op de belangstelling van de consument biedt meer mogelijkheden dan versnippering over meerdere locaties.

Volgens Wilma moet de mentaliteit van gemeentebestuurders, projectontwikkelaars, beleggers, vormgevers en publieksgroepen veranderen. Zij moeten beseffen dat gemak de mens dient.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.