Consument gaat weer aan de échte gehaktbal

Braadworst van tofu, sojagehakt, lupineschnitzels, hachee van schimmels, knakworsten van tarwe-eiwit, maïsburgers. De wereld van de vleesvervangers is zo gevarieerd als de toonbank van de slager....

Van onze verslaggever Mac van Dinther

In tijden van vleesschandalen groeit de vraag naar vervangers. Tijdens de MKZ-crisis vorig jaar kelderde de vraag naar varkensvlees. Tegelijkertijd steeg de verkoop van sojaburgers en tofuballen met bijna een kwart.

Voor de makers van vleesvervangers was 2001 een mooi jaar. Toch zijn de vooruitzichten minder goed, meent Marcel Temminghof van onderzoeksbureau GFK maandag op het congres 'Vleesalternatieven' in Den Bosch.

De vleessector heeft het vertrouwen snel teruggewonnen. Eind vorig jaar waren de vleesaankopen terug op het oude niveau. Dit jaar groeit de vraag naar vegetarische burgers nog maar met 4 procent. Op elke vleesvervanger worden honderd échte gehaktballen gegeten.

Dat is jammer, zegt Jeroom Remmers van de Stichting Natuur en Milieu. Vleesvervangers zijn diervriendelijker, gezonder en beter voor het milieu. Voor een kilo dierlijk eiwit is 2,5 kilo plantaardig eiwit nodig, dat ook direct gegeten kan worden. 'De helft van de milieuproblemen wordt veroorzaakt door voedselproductie. Vleesvervangers zijn vier tot tien keer zo milieuvriendelijk.'

Voor je gezondheid hoef je het niet te laten, aldus Els Dijkstra van het Voedingscentrum. 'Je kunt heel goed zonder vlees.' Vleesvervangers bevatten minder vet. Hans Bosch van de Vegetariërsbond zou willen dat de overheid er reclame voor maakt. 'Dat doen ze ook voor energiezuinige apparaten, dus waarom niet voor vleesvervangers?'

Wil de consument overstag gaan, dan moet er wel iets aan het product gedaan worden, meent trendanalist Jack Stroeken. De producenten van vleesvervangers blijven te veel hangen in ballen en burgers. 'De consument vraagt om fun en kwaliteit. De vleesvervangers missen dat.'

Alle vleesvervangers zijn vlees- lookalikes. Zo trek je consumenten gemakkelijker over de streep, zeggen fabrikanten op de beurs. 'En ze weten direct hoe ze het moeten klaarmaken.' Henk Schouten, bezig met het bakken van 'Good Bite'-kaasburgers en -nuggets, hoeven ze niks te vertellen. 'Vegetariërs zeggen altijd dat het niet op vlees hoeft te lijken. Maar ze kopen het wél.'

We zullen wel móeten, aldus Remmers. Met de groei van de wereldbevolking zou in 2050 450 miljard kilo vlees nodig zijn, 200 miljard meer dan nu. 'Zoveel plaats is er gewoon niet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden