Consument domper op matte beursdag

De tegenvallende consumentenuitgaven in de VS hebben dinsdag alle Europese beurzen in het rood doen belanden. In Amsterdam moesten zwaargewichten Koninklijke Olie, Aegon en Unilever inleveren, omdat beleggers erop anticiperen dat het herstel van de Amerikaanse economie minder snel verloopt, dan verwacht....

De consument blijft immers de belangrijkste aanjager van de grootste economie ter wereld. Nu hun kooplust afgelopen maand maar met een half procent is gestegen, terwijl op 0,7 procent werd gerekend, is de kans kleiner dat de winsten van het bedrijfsleven zich zullen herstellen.

Bank-verzekeraar Aegon, die tweederde van zijn winst uit de VS haalt, was na Koninklijke Olie de belangrijkste daler onder de 25 hoofdfondsen. Het aandeel verloor 2,1 procent op 23,88 euro.

Unilever daalde 1 procent tot 69,80 euro. Ahold, dat 60 procent van zijn omzet aan de Amerikaanse consument dankt, moest 0,4 procent terug op 24,24 euro.

Behalve Aegon hadden ook de andere financiële hoofdfondsen het moeilijk, nadat de Britse Barclays bank een voorziening nam in verband met riskante leningen. Een bedrag werd niet bekend gemaakt, maar het feit dat Barclays aangeeft met meer wanbetalers te zitten is slecht nieuws voor de sector. Fortis en ING sloten in de min. Alleen ABN Amro wist een winstje te boeken.

De AEX-index sloot uiteindelijk 0,6 procent lager op 490.10 punten. De omzetten lagen, net als maandag, opnieuw laag. 'Een saaie dag', verwoordde een handelaar het sentiment. De belangrijkste index van de Amsterdamse beurs staat dit jaar op een verlies van 3,3 procent.

Met de Midkap ging het al niet veel beter. De index voor de middelgrote bedrijven daalde 0,5 procent tot 501,62 punten. En opnieuw waren de automatiseerders de meest opvallende dalers. Ordina viel met 3,8 procent naar een nieuw dieptepunt van 8,56 euro. PinkRoccade daalde 4,8 procent tot 10,23 euro, terwijl Pink begin dit jaar nog ruim 22 euro noteerde.

Op de lokale markt tuimelde CSS verder omlaag, nadat het bedrijf aankondigde dat het voor 3 euro per stuk onderhands 2,2 miljoen nieuwe aandelen heeft geplaatst - goed voor een verwatering van bijna 10 procent. Daarnaast gaf het Bossche bedrijf een obligatielening uit van 2,5 miljoen euro. Terwijl de transactie tot dinsdag geheim was, viel het aandeel CSS afgelopen week al 42 procent tot 2,50 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden