Consument centraal bij waakhond ACM

De consument staat centraal in de plannen van de nieuwe waakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dit heeft voorzitter Chris Fonteijn donderdagochtend gezegd bij de eerste persconferentie van de toezichthouder die sinds 1 april actief is.

DEN HAAG - De ACM is ontstaan uit een samenvoeging van NMa, OPTA en Consumentenautoriteit. De nieuwe toezichthouder wil zich in 2013 gaan richten op de telecom- en woningmarkt, de concurrentie in de zorg en transparantie in meerdere branches. Dit gebeurt aan de hand van drie criteria: de schade die de consument ondervindt, het maatschappelijk belang dat in het geding is en de mogelijkheden van de toezichthouder om effectief op te treden.


De ACM wil gerichter gaan kijken naar de markt. Daarbij moet zij nadrukkelijke keuzen maken want ook de ACM moet bezuinigen. In 2015 moet er 7,5 miljoen euro worden gekort. Volgens voorzitter Fonteijn kan de beperkte capaciteit gerichter worden ingezet dankzij de samenvoeging.


Aanschuiven bij televisieprogramma's als Radar en Kassa of stukken publiceren op de opiniepagina's van kranten: de nieuwe waakhond wil zich gaan mengen in het politieke debat en daarvoor ook de media gebruiken. Fonteijn: 'We willen geen stemmingmaker zijn, maar moeten wel aandacht kunnen vragen voor problemen in de markt, ook aan de politiek. De media zijn daarvoor een podium.'


Met de nieuwe strategie hoopt de ACM invloed uit te oefenen op consumenten, maar ook op bedrijven in overtreding. Zij deinzen mogelijk terug als er aandacht wordt besteed aan de problemen die zij hebben veroorzaakt.


Voor mededingingspolitie wil de ACM niet spelen: geen boetes uitschrijven om het boetes uitschrijven en geen onnodig hoge boetes die een sector onnodig lang kunnen beperken. Liever wil de toezichthouder kijken naar de oorzaken van overtredingen van de spelregels.


De ACM is volgens Fonteijn nog wel 'een waakhond met scherpe tanden'. De nieuwe toezichthouder wil niet alleen overleggen met bedrijven die in overtreding zijn. 'We zullen niet terugdeinzen voor het uitdelen van boetes, want we zijn een handhaver', aldus Fonteijn. 'Wel willen we ook een oplossing bieden.' Het kan straks dus gebeuren dat de ACM een onderzoek naar een bedrijf uitvoert en het tegelijkertijd voor een gesprek uitnodigt om te kijken naar hoe de geconstateerde problemen zijn te verhelpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden