Conservatieven willen verkoop Londense metro

Als het aan de Britse Conservatieve Partij ligt, wordt in een volgende regeringstermijn ook het laatste onderdeel van het Britse openbaar vervoer dat nog in overheidshanden is geprivatiseerd....

Van onze correspondent

Bert Wagendorp

LONDEN

De verkoop van de Tube, zoals de metro algemeen wordt genoemd, is zeer omstreden. Binnen de Conservatieve Partij wordt er al sinds oktober vorig jaar over gediscussieerd. Een deel van de partij ziet in de plannen een stemmentrekker voor de komende verkiezingen, anderen vrezen juist een tegengesteld effect.

De Conservatieven privatiseerden de afgelopen jaren British Airways en de Britse spoorwegen. Vooral die laatste verkoop kwam de regering op felle kritiek te staan, omdat de verschillende franchises veel te goedkoop van de hand zouden zijn gedaan. Investeerders maakten vele miljoenen winst door hun bezittingen door te verkopen. Volgens Labour-woordvoerder Andrew Smith staat hetzelfde te gebeuren met de metro-privatisering. 'Een paar mensen zullen er heel rijk van worden, de meeste anderen krijgen de misère.'

De waarde van de Londense ondergrondse, met 408 kilometer spoor en 266 stations een van de meest uitgebreide systemen ter wereld, wordt geschat op 42 miljard gulden. De regering verwacht dat verkoop tussen 3,6 en zes miljard gulden zal opleveren. Maar omdat de opbrengst in de plannen van de regering voor een deel weer teruggesluisd zal worden, in de vorm van subsidies voor modernisering en achterstallig onderhoud, zal de netto opbrengst naar schatting slechts 1,8 miljard gulden bedragen, minder dan 5 procent van de geschatte waarde.

De Londense ondergrondse verkeert in erbarmelijke staat. De kosten van het achterstallig onderhoud bedragen 3,6 miljard. De regering wenst niet langer op te draaien voor de benodigde investeringen in 's werelds oudste metro. In de laatste begroting wordt voor de komende drie jaar 2,1 miljard op de ondergrondse bezuinigd. Tot dusver pompte de overheid jaarlijks anderhalf miljard in het systeem, dat dagelijks door 2,5 miljoen mensen wordt gebruikt.

Met de voorgenomen privatisering gokt de regering vooral op de instemming van forenzen uit de zuidelijke randgemeenten van Londen. Daar bevindt zich een aantal kiesdistricten waar de Conservatieven zwak staan. Glenda Jackson, Labours woordvoerder voor transport in de hoofdstad, was er dinsdag echter van overtuigd dat de plannen op afkeuring kunnen rekenen. Ze zei te verwachten dat de privatisering de Tories vijf tot tien zetels in het parlement zal kosten. 'Dus ik vind het prima dat ze met dit plan komen.'

In een memorandum dat afgelopen maand uitlekte, schreef Young zelf ook niet overtuigd te zijn van de electorale voordelen van verkoop. 'De privatisering van de ondergrondse zal een unieke zijn, en moeilijk te verkopen aan het publiek.' Toch is het plan straks een van de kernpunten in het Conservatieve verkiezingsprogramma, naast voornemens als 'het verdubbelen van de levensstandaard in de komende 25 jaar'.

Overigens staat Labour niet afwijzend tegenover een gedeeltelijke privatisering van de metro. Omdat de schaduwminister van Financiën Gordon Brown zich heeft gecommitteerd aan de begroting van minister van Financiën Clarke, moet ook hij manieren zien te vinden om op de subsidies voor het openbaar vervoer te bezuinigen. Maar Labour wil dat privatisering plaatsvindt 'in samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven' en dat de overheid de uiteindelijke zeggenschap houdt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden