Conor Oberst: deze keer met een goed ingespeelde, bevlogen band

MUZIEK


Bright Eyes


Band beter op stoom dan in 2007.

Amsterdam - Door de meesterlijke Bright Eyes-albums Lifted (2002) en I'm Wide Awake, It's Morning (2005) zagen Amerikanen al een eigentijdse indie-Bob Dylan in Conor Oberst (1980), het jonge talent uit Nebraska dat achter de bandnaam schuilgaat.


Dat was veel te veel eer, alleen al vanwege de bleke optredens: wisselvallig, vaak rommelig en saai. Oberst is een jongen met veel talent, maar bitter weinig charisma, bleek ook in 2007 in de Amsterdamse Melkweg.


Scepsis was dus op zijn plaats bij Bright Eyes' terugkeer, maandag in Paradiso, ook al omdat het nieuwe album, The People's Key, tegenvalt. Dat waren we van Bright Eyes niet gewend: matige songs, veel lelijke toetsen. Op het podium barstte het er ook al van: keyboard links, dubbel keyboard rechts, keyboard naast Obersts zangmicrofoon. O jee.


De twee uren die volgden vielen alleszins mee. Oberst is nog altijd een frontman van niks, die tussendoor ongemakkelijk langs zijn microfoon neuzelt, maar het ging opvallend veel beter dan in 2007: beter ingespeelde band, beter gekozen repertoire en vooral meer bevlogenheid.


De keyboards domineerdenniet zo erg als gevreesd, zodat de songs van The People's Key organischer en minder gekunsteld klonken dan op cd.


Toch moest het tegenwoordig zes koppen tellende Bright Eyes het vooral hebben van ouder werk: Poison Oak, Bowl of Oranges, het elf jaar oude The Calendar Hung Itself- zulke liedjes horen we van Oberst toch het liefst, zichzelf begeleidend op (bij voorkeur) akoestische gitaar.


Het was de laatste halte van de Europese tournee, zei Oberst. Misschien verklaarde dat waarom Bright Eyes zoveel beter op stoom leek.


Menno Pot


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden